Dit is een expertquote van Dirk Mulder, ING, in het kader van ANP Expert Support. U kunt dit bericht, of delen hiervan gebruiken op uw kanalen. Aanleiding: Steeds meer steden ondernemen actie tegen flitsbezorgers, ‘hoe het nu gaat is bloedirritant’ - NRC
Inmiddels bereiden al vier grote gemeenten maatregelen voor om flitsbezorgers te reguleren. Het gaat om Den Haag, Groningen, Arnhem en Amstelveen, meldt NRC. Zij willen voorkomen dat de opmars van de boodschappenbezorgers tot overlast leidt zoals toenemende verkeersdrukte of verkeerd geparkeerde fietsen.
De populariteit van bezorging aan huis, met name eten, neemt hard toe. Volgens onderzoekbureau Kantar zijn flitsbezorgers op weg om eind 2022 een omzet van 1 miljard euro op jaarbasis te halen. Maar buurtbewoners klagen over geblokkeerde stoepen door de flitsbezorgers, en over overlast bij hun voorraadpunten.
Toch hebben gemeentes niet genoeg mogelijkheden dit te reguleren. Dat komt omdat de darkstores van de flitsbezorgers tussen supermarkten en gewone winkels in vallen. Ze worden darkstores genoemd vanwege de vaak met zwart plastic afgeplakte ramen.
Er zijn slechts twee mogelijkheden: 1. Overleg tussen flitsbezorgers, gemeentes en bewoners moet voor een oplossing zorgen, 2. Flitsbezorgers verplaatsen zich naar industrieterreinen. Met deze laatste optie komt de belofte van 10 minuten bezorging wel te vervallen. En verdwijnt dus ook een belangrijk voordeel van deze dienstverlening. Dat roept de vraag op of flitsbezorging wel toekomst heeft.
Toch zal er zeker iets van blijven hangen, omdat flitsbezorging goed past binnen onze gemakseconomie. Zoals in zoveel markten zal de grootste hier overblijven. Wat gemeenten ook doen, bij een blijvende populariteit zullen ook bestaande partijen inspringen op dit fenomeen. De samenwerking tussen Jumbo en Gorillas is hiervan een voorbeeld.
Dirk Mulder is sector specialist Trade & Retail bij ING Sector Banking.