'Overheid moet creatiever zijn om elektrische auto’s te promoten'

17 JUL 2024 13:35 | Windkracht 5
Dit is een expertquote via ANP Expert Support

Naïma Kassem

Aanleiding:
Minder nieuwe auto's verkocht in eerste helft van het jaar

De afvlakking van de verkoop van elektrische auto’s laat zien dat er voor consumenten nog steeds barrières zijn om voor elektrisch te kiezen. Door zwabberend overheidsbeleid zijn consumenten minder geneigd om voor elektrisch te kiezen. Daarom is er niet alleen duidelijk en betrouwbaar fiscaal beleid nodig, zodat mensen weten waar ze aan toe zijn, er zijn ook creatieve oplossingen nodig. 

Noorwegen geeft daarin een mooi voorbeeld: daar mogen elektrische auto’s gebruik maken van de busbaan en 130 rijden. Wat ook kan, is dat de overheid bepaalt dat alle zakelijke auto’s vanaf 2025 zero emissie moeten zijn. Plus, aanschaf-subsidies voor zowel nieuwe als tweedehands elektrische auto's. Daarbij hoort ook ontmoediging: de wegenbelasting voor SUV’s en diesel auto’s moet omhoog en fossiele brandstof moet duurder worden.

Het aantal verkochte nieuwe personenauto’s daalde van 40.187 in juni vorig jaar naar 35.386 dit jaar. In deze markt in transitie winnen hybride en elektrische voertuigen steeds meer terrein. Dit is een positieve ontwikkeling richting duurzaamheid, maar de afvlakking in de verkoop van volledig elektrische auto's is een zorgpunt.

Het marktaandeel van benzineauto's is gedaald van 33,2 procent naar 23,6 procent, terwijl hybride auto's nu 43,4 procent van de markt uitmaken. Het is belangrijk om deze trend te versnellen. Zolang de overheid onduidelijk is over het overeind houden van stimuleringsmaatregelen, loopt de transitie naar duurzaam vervoer vertraging op. 

Voor schone lucht en de klimaatdoelen is het belangrijk dat de mobiliteitssector veel schoner en efficiënter is dan nu het geval is. Daarom is het belangrijk dat de overheid duidelijk blijft inzetten op normeren, beprijzen en stimuleren. 

Meer binnen de rubriek Energie en brandstoffen