Bijna vijftig procent van de Nederlanders staat positief tegenover digitale huisartsenzorg, dit blijkt uit onderzoek. Mensen zien digitalisering niet alleen als een waardevolle aanvulling op de huidige zorg, maar ook als een oplossing voor het groeiend tekort aan huisartsen.
Voor veel mensen is het al heel gebruikelijk om bankzaken en boodschappen digitaal te doen, en zelfs het zoeken naar een relatie gebeurt steeds vaker online. Maar de digitalisering van de huisartsenzorg bevindt zich nog in een pril stadium. Uit een peiling van Kantar, uitgevoerd in opdracht van zorgverzekeraar CZ, blijkt dat daar wel degelijk veel animo voor is.
Digitaliseren helpt problemen oplossen
De mogelijkheid om 24 uur per dag via chat of beeldbellen advies van een huisarts te vragen wordt door 47% van de mensen als positief bestempeld. Joep de Groot, bestuursvoorzitter van CZ, is content met het beeld dat het onderzoek laat zien. “In onze visie is én blijft de fysieke huisarts de spil van de huisartsenzorg. Maar digitaal spreekt aan, dat laat het onderzoek wel zien. Het draagvlak voor digitale manieren van zorg verlenen is bij verschillende groepen best groot. En dat is belangrijk, want door tekorten zien we dat huisartsen flink onder druk komen te staan. En in sommige regio’s is het echt steeds lastiger om een huisarts te vinden. Dat willen we oplossen en digitalisering speelt daarbij een belangrijke rol.”
Ook de deelnemers aan het onderzoek zien die rol. Zo geeft de helft van de ondervraagden aan bepaalde, niet-ernstige klachten, best met een digitale huisarts te willen bespreken om de eigen huisarts ontlasten. Op die manier ontstaat er meer tijd om andere patiënten persoonlijk te helpen. Ook het oplossen van het huisartsentekort in Nederland wordt door veel mensen genoemd als een probleem waarvoor de digitale huisarts een oplossing kan zijn.
Koudwatervrees niet nodig
Een aantal huisartsen heeft inmiddels al ervaring met digitale dienstverlening aan patiënten. Jasper Schellingerhout, van Het Huisartsenteam De Keen in Etten-Leur, is één van deze huisartsen. “Er is wat koudwatervrees voor digitale oplossingen bij huisartsen, maar dat is helemaal niet nodig. Onze ervaring is dat patiënten de online services intuïtief goed gebruiken en onze patiënten zijn er erg tevreden over. Inmiddels wordt in onze praktijk 45% van de afspraken bij de huisartsen online gemaakt en ook e-consulten zijn populair, ongeveer 7 consulten per huisarts per dag. Online services bieden hiermee een win-win situatie: het verhoogt de service aan de patiënt en de praktijk profiteert onder andere van een lager aantal inkomende telefoontjes en effectievere logistiek voor vragen en uitslagen.”
Gemakkelijk en laagdrempelig
Mensen zijn over het algemeen zeer tevreden over hun huisarts, daarom is het verrassend dat veel mensen de toegevoegde waarde van digitale huisartsenzorg zien. De verklaring hiervoor is voornamelijk te vinden in het gemak en de laagdrempeligheid van digitale zorg. Uit het onderzoek blijkt dat één op de drie mensen het niet makkelijk vindt om een bezoek aan de huisarts in de dagelijkse beslommeringen in te passen. Digitale zorg kan hierbij een oplossing bieden, en vormt zo een goede aanvulling op de reguliere huisartsenzorg.
Niet voor iedere kwaal digitaal
Veel zorg kan digitaal, maar mensen vinden dat nog niet voor iedere situatie een gewenste oplossing. Voor lichamelijke onderzoeken, zoals bij een knobbeltje in de borst, willen mensen nog graag de huisarts in eigen persoon zien. Maar een grote groep mensen is wel bereid in veel andere situaties gebruik te maken van een digitale huisarts. Bijvoorbeeld voor advies bij griep of als je wil starten met anticonceptie. Mensen zijn vooral positief over de rol van een digitale huisarts als het gaat om het beoordelen of er actie nodig is bij klachten en als het gaat om doorverwijzingen. Het monitoren van klachten op afstand scoort het laagst, al vindt nog steeds 32% van de ondervraagden dat de digitale huisarts ook die rol kan vervullen.
Dit is een origineel bericht van CZ
Ga naar alle berichten van deze organisatie.