Dit is een expertquote in het kader van ANP Expert Support. U kunt dit bericht, of delen hiervan gebruiken op uw kanalen, met vermelding van Stefan Romijn, Stichting Stimular. Aanleiding: Steeds meer bedrijven keren zich af van Black Friday: ‘Overconsumptie past niet meer in deze tijd’ | Geld | AD.nl
Op 25 november is het Black Friday. Een dag waarop consumenten massaal spullen kopen bij webshops en winkels. Niet omdat ze die nodig hebben, maar omdat het een aanbieding is. Duurzame bedrijven zouden hier niet aan mee moeten doen.
Bedrijven verleiden consumenten met hoge kortingen om spullen te kopen die ze niet echt nodig hebben. Bedrijven die meedoen met Black Friday zijn daarom mede verantwoordelijk voor overconsumptie.
Uit onderzoek van CBS (oktober 2022) blijkt dat bijna 80 procent van de bedrijven verduurzaamt. Goed nieuws dat bedrijven zonnepanelen op hun dak leggen en elektrisch gaan rijden. Maar nog weinig bedrijven staan stil bij de milieuschade van producten die zij produceren en verkopen. Producten zijn gemaakt van (soms schaarse) grondstoffen, er is energie nodig om ze te maken en ze hebben vaak veel kilometers afgelegd voor ze de klant bereiken.
Bedrijven doen mee met Black Friday om meer te verkopen. Meer korting leidt tot meer impulsaankopen. En dat zorgt voor nog meer gebruik van grondstoffen, energie en transport. Als je bijvoorbeeld kijkt naar elektronica dan zie je dat de milieuschade van de verkochte producten torenhoog is: een stuk hoger dan van het energieverbruik van de verkoper zelf.
Bedrijven die serieus werk willen maken van duurzaam ondernemen doen niet mee aan Black Friday. We zien bedrijven die bewust de deuren gesloten houden die dag of die gratis reparaties aanbieden. Zij geven hiermee een signaal af en laten zien dat zij daadwerkelijk bewust duurzaam zijn. Dat is voor de meeste kleine ondernemers een brug te ver, maar demonstratief geen hoge kortingen bieden op deze dag helpt ook.
Ondernemers die verantwoordelijkheid willen nemen voor hun producten, kiezen voor duurzamere grondstoffen, klimaatneutrale producten en lokale producten om transport te beperken. Ook als een product duurzaam is, zijn torenhoge Black Friday kortingen geen goed idee: een product verkopen dat een klant niet nodig heeft, is nooit duurzaam.
Stefan Romijn, adviseur duurzaam ondernemen, Stichting Stimular