X(Twitter)-uitdager ‘Threads’ bereikt in eerste vier weken ruim 800 duizend Nederlanders

24 JAN 2024 13:17 | GfK Netherlands B.V.

Sinds de introductie van het sociale mediaplatform Threads per 14 december hebben reeds 829.000 personen de app en/of website bezocht.  

Threads bezoekers hebben een ander profiel dan concurrent X(Twitter). Het profiel van Threads is vrouwelijker én jonger dan concurrent X.

In de eerste vier weken na de introductie van het nieuwe Meta-platform hebben reeds 829.000 personen in Nederland gebruik gemaakt van Threads (5,5% bereik).

Onder jongeren tussen de 13-34 jaar is het bereik het hoogst; 327.000 van hen heeft Threads bezocht. Van de bereikten door Threads is daarmee 39% onder de 35 jaar. Opvallend is dat in vergelijking met concurrent X het profiel van Threads aanzienlijk vrouwelijker is: 57% van de Threads-gebruikers is vrouw, ten opzichte van 40% bij X.

In bezoeksfrequentie zijn de Threads en X app-gebruikers nagenoeg gelijk: voor beide geldt dat de ene helft 1 tot 5 dagen in de maand gebruikt maakt van de dienst en de andere helft 6 dagen of vaker.

Van de Threads bezoekers komt 72% ook op X en is 28% dus géén X bezoeker (meer). Dit toegevoegde bereik op Threads bestaat ook voornamelijk uit vrouwen.

Threads is het jongste lid van de Meta-familie (met daarin onder andere ook Instagram en Facebook) en dat geeft gebruikers van Instagram de mogelijkheid om hun Instagram account te gebruiken voor het inloggen in Threads. Dit is terug te zien in het profiel van beide diensten. Het profiel van Threads-bezoekers toont grote overeenkomsten met dat van Instagram-bezoekers.


Meer informatie over het onderzoek en de resultaten is te verkrijgen bij Jeroen Nikkel, consultant Media Measurement (jeroen.nikkel@gfk.com).


Over GfK GXL

GXL staat voor GfK Crossmedia Link, het grootschalige cross-mediale panel van GfK. Het online- en het televisiegedrag wordt passief en single-source gemeten. Daarnaast wordt via jaarlijkse vragenlijsten informatie verzameld over het luister- en leesgedrag en ruim 350 andere achtergrond-kenmerken.

 

Pers contact: Tamara de Lange, T +3188435-1000, tamara.delange@gfk.com

 

Over GfK - an NIQ Company

Al meer dan 89 jaar winnen we het vertrouwen van onze klanten over de hele wereld door kritische vragen in hun besluitvormingsproces op te lossen. Wij stimuleren hun groei door een volledig inzicht te bieden in het koopgedrag van hun consumenten en de dynamiek die van invloed is op hun markten, merken en mediatrends. In 2023 ging GfK samen met NIQ, waardoor twee marktleiders met een ongeëvenaard wereldwijd bereik samenkwamen. Met een holistische retailvisie en de meest uitgebreide consumenteninzichten – geleverd met geavanceerde analyses via de modernste platforms – stimuleert GfK “Growth from Knowledge”.

 

Meer binnen de rubriek IT, tech en social media