Dit is een expertquote van Sjuk Akkerman, Sectorspecialist Services & Leisure, ING
U kunt dit bericht, of delen hiervan gebruiken op uw kanalen, met vermelding van de naam van de expert en organisatie. Aanleiding: Inkomsten horeca weer terug op niveau van voor corona | Economie | NU.nl
De horeca wordt steeds duurder als gevolg van toenemende kosten. In 2022 lagen de prijzen al gemiddeld 8,6 procent hoger dan een jaar daarvoor. Vooral hotelovernachtingen zijn met een stijging van 16 procent een stuk duurder geworden. Ook dit jaar zal de horeca de hogere kosten grotendeels moeten doorberekenen aan de gast om marge over te houden. De verwachting is dat horecagasten dit jaar te maken krijgen met prijsstijgingen van ten minste 3 procent.
In 2022 heeft de horecasector een omzet gerealiseerd van 25,9 miljard euro, dat is iets meer dan in het laatste jaar vóór de pandemie. Dat er meer geld binnenkomt, betekent niet dat er ook meer winst wordt gemaakt. De kosten voor energie, personeel, huur en inkoop stegen namelijk harder en dat merkte de consument in de prijs.
De horeca zal ook dit jaar de hogere kosten grotendeels moeten doorberekenen aan de gast om marge over te houden. Er is naast de ondernemersbeloning namelijk ook geld nodig om te kunnen investeren in bijvoorbeeld het up-to-date houden van de zaak en de opgebouwde belastingschulden als gevolg van corona af te lossen. Vanwege de sterke concurrentie in de afgelopen jaren door de forse groei van het aantal horecazaken en verplichte sluitingen tijdens de coronapandemie staat de winstgevendheid van restaurants en cafés al langere tijd onder druk.
Kritisch naar de kosten kijken helpt ondernemers de kostenstijgingen zo laag mogelijk te houden. Bij de inkoop kan worden bespaard door gericht en efficiënt te plannen waar en wanneer wordt ingekocht zodat de ondernemers niet te veel betalen en er minder voedsel wordt verspild. Energiekosten kunnen worden verlaagd door te investeren in energie-efficiënte apparatuur, zoals LED-verlichting of energiezuinige koel- en vriesapparatuur.
Sjuk Akkerman, Sectorspecialist Services & Leisure, ING