Dit is een expertquote van Machiel Bode, ING, in het kader van ANP Expert Support. U kunt dit bericht, of delen hiervan gebruiken op uw kanalen. Aanleiding: Extreme stijging dieselprijs zet beroepsvervoer onder druk
Transportbedrijven worden door de stijgende energieprijzen geconfronteerd met hogere kosten. Daardoor ontkomen zij er niet aan om de hogere inkoopprijzen voor brandstof snel te moeten doorberekenen. De transport en logistiek sector kenmerkt zich als een sector met veel concurrentie en relatief lagere winstmarges als gevolg van prijsconcurrentie. De capaciteit om zelf fors stijgende kosten op te vangen is er dus niet.
Het is nu daarom belangrijker dan ooit om efficiënt met brandstof om te springen. Dat was al noodzakelijk vanuit een duurzaamheidsperspectief. Maar naast CO2 reductie levert iedere bespaarde liter diesel ook een beter rendement op. Dat effect neemt 1 op 1 toe naarmate de brandstofkosten de pan uit rijzen.
Veel opties beschikbaar om brandstof te besparen
Het besparen van brandstof kan direct worden toegepast door transportbedrijven. Er zijn meerdere manieren om dat te doen. Zo kunnen bedrijven individueel al vaak 10% besparen door de huidige trucks voor nieuwe en zuiniger trucks te vervangen. Dat vervangen heeft meestal wel wat tijd nodig. Op korte termijn is het meeste resultaat te behalen met een zuinigere rijstijl, een hogere beladingsgraad, inzet van langere voertuigen en efficiënter plannen en organiseren. Met een efficiëntere inzet van het wagenpark en benutting van technische mogelijkheden rondom trucks en trailers zijn grote stappen mogelijk. Daarmee kan een reductie gerealiseerd worden in de uitstoot van CO2 en in de kosten voor transporteurs.
Transporteurs doen er goed aan het gesprek aan te gaan met hun opdrachtgevers. Daarbij is het belangrijk dat de focus niet alleen ligt op het opnieuw uitonderhandelen van de gemaakte brandstofafspraken. Het is ook nodig om met opdrachtgevers het gesprek aan te gaan over het herinrichten van de dienstverlening om zo het verbruik van brandstof te verminderen. Daar zullen beide partijen een financieel voordeel bij hebben. Afgezien van dit financiële voordeel heeft het ook een gunstig effect op het klimaat.
Machiel Bode is sector specialist Transport, Logistics & Mobility bij ING Sector Banking.