Dit is een expertquote van Jeroen Wilhelm, Cribb, in het kader van ANP Expert Support. U kunt dit bericht, of delen hiervan gebruiken op uw kanalen. Aanleiding: Platformorganisaties zijn nodig voor maatschappelijke vooruitgang - Emerce
Het is geen geheim dat de woningmarkt volledig uit balans is. Vraag en aanbod zijn niet op elkaar afgestemd. Dat komt doordat de bestaande huizensites niet verder komen dan een etalage-model vanuit de aanbodzijde. Wat de woningmarkt nodig heeft, is een echt platform dat vraag en aanbod in balans brengt.
Veel markten worden in beweging gezet door de opkomst van platforms in die markten. Ze zorgen voor een meer efficiënte afstemming van vraag en aanbod en lossen problemen van onbalans op. Het is als het ware 'power to the people' en haalt de macht weg bij de grote machtsblokken in de markt. Die trekken niet alleen veel marge naar zich toe, ze zijn zo groot dat ze in staat zijn vraag en aanbod te sturen en daarmee de prijzen te beheersen. De consument staat dan buitenspel.
Met of zonder makelaar
De woningmarkt heeft dus ook een platform nodig. Niet een me-too product van Funda.nl. Die zijn er al genoeg en hebben bewezen geen oplossing te bieden. Dat komt omdat transparantie het uitgangspunt is van de huidige huizensites. Maar de oplossing in de woningmarkt is niet transparantie maar samenwerking.
Zo'n platform in de woningmarkt betekent overigens niet dat 'the middleman' (lees: de makelaar) er tussenuit moet. Sterker nog, omdat de aan- en verkoop van een woning een grote financiële impact op consumenten heeft, is een professionele begeleiding heel belangrijk. Maar de rol van de makelaar is in de platformeconomie anders. De makelaar is niet de persoon die beschikt over unieke informatie, hij/zij is regisseur van het proces. Dat is dus een essentieel verschil.
Niet aanbodgestuurd
Om de woningmarkt in beweging te krijgen, moet een andere aanpak worden toegepast dan de huidige aanbodgestuurde aanpak. Dat vraagt om een andere manier van denken en daar zit het probleem. De hele keten, inclusief de huizensites, zit vast in dat denken. Het is dus tijd voor een andere benadering.
Dit is een expertquote van Jeroen Wilhelm, directeur van Cribb.