CO2-regels brengen autofabrikanten en toeleveranciers in gevaar

28 MEI 2019 10:00 | Euler Hermes

Niet de Brexit, niet Trumps handelsoorlog maar de CO2-voorschriften zijn de grootste bedreiging voor de Europese autofabrikanten. Industrieel, financieel en commercieel moeten ze een antwoord vinden om niet in zwaar weer terecht te komen.

Dat stelt de researchafdeling van Euler Hermes, de grootste kredietverzekeraar ter wereld, in een recent verschenen onderzoeksrapport. Op eigen kracht zal het de auto-industrie niet lukken om te voldoen aan de verdere aanscherping van de Europese CO2-regels. Bovenop de reductie van -20% voor de komende 2 jaar besloot de EU dat de gemiddelde CO2-uitstoot van nieuwe personenauto's in 2025 nog eens met 15% lager moet zijn en in 2030 met -37,5%. Volgens de onderzoekers zijn de negatieve gevolgen op korte termijn (2020) al merkbaar: de gemiddelde prijs van Europese auto’s stijgt (+2,7%), de productie valt terug (-3,1%) en 60.000 banen komen op de tocht te staan.

Industriële, financiële en commerciële bedreiging

Johan Geeroms, Hoofd Risk Underwriting Euler Hermes Nederland, over de gevolgen voor de autofabrikanten: “Het is zeer de vraag of het technisch en economisch haalbaar is op de hele termijn. Dat we naar alternatieve energiebronnen gaan is duidelijk, maar de snelheid waarmee dat nu moet worden gerealiseerd is enorm. Het vraagt een gigantische aanpassing van de industriële productieketen in korte tijd.” Volgens het onderzoek stijgen alleen al dit jaar de productiekosten met zo’n 7%. De recent aangekondigde fusiegesprekken tussen Fiat/Chrysler en Renault moeten volgens Geeroms gezien worden als poging om tot kostenefficiency te komen met het oog op de miljarden-investeringen die op korte termijn nodig zijn. 

Boetes

“Als we kijken naar de CO2-doelstelling voor 2021 kunnen we stellen dat nog geen enkele fabrikant die op de Europese markt actief is hieraan voldoet. Op op basis van de cijfers van 2018 zou het totale bedrag aan boetes kunnen oplopen tot 30 miljard euro. Bedenk daarbij dat de winst van de autoverkopen in Europa neerkomt op zo’n 80 miljard euro. De boetes halveren de winst bijna”, aldus Geeroms.

Sterke verkoopdaling

Het onderzoek van Euler Hermes laat zien dat de auto-industrie voor een grote commerciële uitdaging staat: een volledige doorberekening van de extra productiekosten aan de klant leidt tot een daling van de autoverkoop van -9% eind dit jaar en -18% tot 2025. Bovendien is door toenemende concurrentie onder producenten van elektrische auto’s neerwaartse druk te verwachten op omzet en marges.

Innovatiekracht

Hoe hoog de lat ook ligt voor de auto-industrie, Geeroms vindt dat de autofabrikanten zelf tot een oplossing moeten komen. “Het klimaatvraagstuk dwingt producenten hun vernieuwingskracht te tonen. Daarmee bewijzen ze hun bestaansrecht voor de toekomst.” Geeroms is voorstander van het principe ‘de vervuiler betaalt’: “Wel is het zo dat de EU slechts 9% van de wereldwijde CO2-emissie veroorzaakt. China heeft meer uitstoot dan US en EU samen. Ik pleit daarom voor de geharmoniseerde aanpak waarbij de grootste vervuiler het meeste betaalt.”

 

Euler Hermes is wereldmarktleider op het gebied van kredietverzekeringen en een van de leiders op het gebied van (bank)garanties en incasso. Met ruim 100 jaar ervaring en 5800 medewerkers in meer dan 50 landen biedt Euler Hermes een uitgebreide dienstverlening aan B-to-B klanten in zowel klein-, midden- en grootbedrijf als multinationals, die hun debiteuren willen verzekeren. We geven bedrijven het vertrouwen om te handelen én betaald te worden. De groep heeft in 2018 een omzet van €2.7 miljard geboekt. Euler Hermes heeft een credit intelligence netwerk ontwikkeld om de financiële stabiliteit van meer dan 40 miljoen bedrijven te analyseren. De groep heeft in 2017 in totaal €962 miljard transacties beschermd. Euler Hermes, onderdeel van Allianz, heeft een AA rating van Standard & Poor’s. Meer informatie: www.eulerhermes.nl Contact Euler Hermes Nederland Sabine Weppner tel. +31 (0)73 688 96 65 sabine.weppner@eulerhermes.com Social Volg ons op Twitter Volg ons op Linkedin Volg ons op YouTube We predict trade and credit risk today, so companies can have confidence in tomorrow ________________________________________ Cautionary note regarding forward-looking statements: The statements contained herein may include prospects, statements of future expectations and other forward-looking statements that are based on management's current views and assumptions and involve known and unknown risks and uncertainties. Actual results, performance or events may differ materially from those expressed or implied in such forward-looking statements. Such deviations may arise due to, without limitation, (i) changes of the general economic conditions and competitive situation, particularly in the Allianz Group's core business and core markets, (ii) performance of financial markets (particularly market volatility, liquidity and credit events), (iii) frequency and severity of insured loss events, including from natural catastrophes, and the development of loss expenses, (iv) mortality and morbidity levels and trends, (v) persistency levels, (vi) particularly in the banking business, the extent of credit defaults, (vii) interest rate levels, (viii) currency exchange rates including the euro/US-dollar exchange rate, (ix) changes in laws and regulations, including tax regulations, (x) the impact of acquisitions, including related integration issues, and reorganization measures, and (xi) general competitive factors, in each case on a local, regional, national and/or global basis. Many of these factors may be more likely to occur, or more pronounced, as a result of terrorist activities and their consequences.

Meer binnen de rubriek Inkoop