'Ondanks krappe arbeidsmarkt nog veel onbenut potentieel bij jongeren'

05 JUL 2021 14:20 | ANP Expert Support

Dit is een expertquote van Sjoerd Hauptmeijer, The Young Digitals, in het kader van ANP Expert Support. U kunt dit bericht, of delen hiervan gebruiken op uw kanalen. Aanleiding: Overal personeel gezocht, 'tekort aan mensen is de nieuwe crisis' | NOS

De krapte op de arbeidsmarkt treft steeds meer beroepsgroepen, blijkt uit een analyse van de NOS op basis van cijfers van het UWV. Er is vooral veel vraag naar digitaal vaardig personeel. “Een oplossing is het benutten van het potentieel van jongeren die nu op de arbeidsmarkt worden buitengesloten,” zegt Sjoerd Hauptmeijer, oprichter van The Young Digitals. “Jongeren die door een combinatie van persoonlijke problemen geen diploma hebben behaald, maken geen kans op een baan. Dat is ongelofelijk zonde. Deze jongeren zijn ‘online geboren’ en barsten van de digitale talenten.”

Sociale onderneming The Young Digitals stoomt dergelijk jongeren met afstand tot de arbeidsmarkt klaar voor een digitale carrière. Het bedrijf met vestigingen in Den Haag en Rotterdam begeleidt ze naar een baan als digitaal marketeer. De afgelopen twee jaar zijn 90 jongeren opgeleid en meer dan 40 van hen hebben een baan als online marketeer gevonden.

Uit onderzoek van het CPB blijkt dat 300.000 jongeren tussen de 16 en 27 jaar een afstand hebben tot de arbeidsmarkt. Door een combinatie van persoonlijke, sociale en financiële problemen behalen zij geen diploma en vinden zij geen baan met toekomst. Tegelijk blijkt er nu dus een grote vraag naar personeel met digitale skills. “Hier liggen de kansen voor onze jongeren,” zegt Hauptmeijer. “Deze jongeren zijn de hele dag online en maken graag hun beroep van wat zij het liefste doen: online marketing en social media.”

Begeleiding naar werk

In drie stappen begeleidt The Young Digitals jongeren met afstand tot de arbeidsmarkt naar een baan met toekomst.

Allereerst leren de jongeren in 10 weken in een kosteloos trainingsprogramma de basisvaardigheden die zij nodig hebben om als digitaal marketeer aan de slag te gaan. De nadruk ligt op de praktijk. Elke week gaan de trainees op bedrijfsbezoek. Bij organisaties als Museum Boijmans van Beuningen, voetbalclub ADO Den Haag en poptempel Het Paard krijgen jongeren een casus voorgelegd waar zij hun tanden in kunnen zetten.

Vervolgens komt een aantal van hen in dienst bij The Young Digitals om waardevolle werkervaring op te doen. Onder begeleiding van ervaren professionals voeren zij online marketingwerkzaamheden uit voor bedrijven als Nationale-Nederlanden, Exact, VodafoneZiggo en Unilever.

De derde stap is dat deze jongeren begeleid worden naar een nieuwe werkgever. Zij worden eerst gedetacheerd met zicht op een vaste baan. “Dit traject heeft mij enorm geholpen. Ik werk hier nu 9 maanden met veel plezier. Online marketing is echt mijn ding”, vertelt Vincent, trainee van het eerste uur.

“Wij zien dat onze young digitals zich ongelofelijk goed ontwikkelen”, vertelt Hauptmeijer. “We zijn hartstikke trots op wat onze jongeren bereiken. In de digitale wereld ligt hun toekomst!”

Sjoerd Hauptmeijer is Founder & CEO bij The Young Digitals

Meer binnen de rubriek Arbeidsmarkt