Dit is een expertquote van Ceel Elemans, Sector specialist Food, ING.
U kunt dit bericht, of delen hiervan gebruiken op uw kanalen, met vermelding van de naam van de expert en organisatie. Aanleiding: Vleesvervangers gingen de wereld redden, maar dat bleek gewoon weer een hype
De verkopen van plantaardige vleesvervangers lopen terug. Door de oplopende inflatie kijkt de consument kritisch naar de boodschappen. Plantaardige vleesvervangers waren al duurder dan vlees en zijn dat het afgelopen jaar door kostenstijgingen van grondstoffen, energie en logistiek ook gebleven. Hierdoor haakt een deel van de consumenten af, vooral de ‘lichtgroenen’. De verwachting is dat de verkoop van vleesvervangers weer toeneemt wanneer de portemonnee van de consument het toelaat.
Tegenwoordig zijn er ook andere manieren om gezond te eten. Consumenten vinden de CO2-footprint en het dierenwelzijn belangrijk en kiezen daarom bewust voor geen of minder vlees en meer vis, groenten of andere voedzame producten. Ook kijkt de consument kritischer naar de ingrediënten van vleesvervangers, de bewerkingen en toevoegingen. Is dat echt wel zo gezond? Daar komen steeds meer vragen over.
Eerder ING-onderzoek laat zien dat de groei van plantaardige vervangers voor vlees en zuivel langzaam plaatsvindt. Het tempo hangt af van de manier waarop producenten van vleesvervangers omgaan met de toenemende kritiek op ‘superbewerkte’ voeding. Door het aantal bewerkingen te verminderen en minder e-nummers te gebruiken. Ook supermarkten spelen hierin een belangrijke rol met bijvoorbeeld een behapbaar, dus minder breed aanbod. Ook kunnen zij het prijsverschil verkleinen en vleesvervangers náást het vlees leggen, zodat de consument gemakkelijker kan kiezen.
Ceel Elemans, Sector specialist Food, ING