Mkb

'Hitteplan: werkgevers kiezen voor flexibele aanpak'

11 AUG 2022 17:15 | ANP Expert Support

Dit is een expertquote van Ronald de Snoo, MKB Servicedesk, in het kader van ANP Expert Support. U kunt dit bericht, of delen hiervan gebruiken op uw kanalen.  Aanleiding: Weeronline: ook na hittegolf blijft het fraai zomerweer (2) | ANP

Het warme zomerweer blijft volgens Weeronline nog wel even in het land. Bij extreem warm weer treedt het Nationaal Hitteplan van het RIVM in werking. Maar ook bedrijven staan voor de uitdaging om hun werknemers zo goed mogelijk door de warmte heen te loodsen. Veel werkgevers kiezen daarbij voor de flexibele aanpak.

Goed werkgeverschap

Het uitgangspunt voor een werkgever is altijd dat hij een goed werkgever wil zijn. Hij heeft een zorgplicht en moet er dus voor zorgen dat zijn medewerkers veilig en gezond kunnen werken. In de meeste organisaties is er daarom een hitteplan dat in werking treedt bij aanhoudende hitte. Daarin staan vaak dingen over aangepaste werktijden (tropenrooster), de noodzaak voldoende te drinken, extra pauzes, het uitstellen van bepaalde (zware) werkzaamheden, een aangepaste dresscode en andere zaken die het werken in de hitte aangenamer maken.

Een koele werkplek

Veel ondernemers hebben aanpassingen gedaan aan hun bedrijfspand om een koele werkplek te kunnen garanderen. Bijvoorbeeld: betere isolatie, het aanbrengen van zonwering en het installeren van airco’s. Op warme dagen staan warmte-producerende apparaten zo veel mogelijk uit, zodat het niet onnodig warm wordt op kantoor.

Flexibiliteit

Wij zien dat veel werkgevers vooral flexibiliteit inbouwen in hun hitteplan. De ene werknemer heeft een koele woning en werkt het liefst thuis, de andere zoekt liever verkoeling op kantoor. De een houdt van warmte, de ander juist niet en heeft daardoor wat meer pauzes nodig.

De afgelopen jaren is het hybride werken de norm geworden. Daardoor zijn er meer mogelijkheden en is er voor iedere werknemer een optie die het beste bij zijn of haar situatie en voorkeuren past.

Dit is een expertquote van Ronald de Snoo, business owner bij MKB Servicedesk

Meer binnen de rubriek Mkb