'Polarisatie tussen communicatie en media is een doodlopende weg'

18 MEI 2021 12:58 | ANP Expert Support

Dit is een expertquote van André Manning van Logeion, in het kader van ANP Expert Support. U kunt dit bericht, of delen hiervan gebruiken op uw kanalen. Aanleiding: Inhuur externe woordvoerders tijdens Rutte III verdrievoudigd en kwart meer communicatiemedewerkers - EenVandaag

De ophef nadat de Rijksoverheid openheid van zaken geeft over het toenemende aantal communicatiemedewerkers lijkt een tweejaarlijkse rituele dans te worden. Nu is het aantal met ruim een kwart toegenomen.

Die toename is fors, maar laten we niet vergeten dat we de afgelopen vier jaar te maken hebben gehad met dossiers met een ongelooflijke reikwijdte en impact. Het aardgasdossier in Groningen, de Omgevingswet die toch een keer ingevoerd moet gaan worden, de toeslagenaffaire en natuurlijk het coronavirus. Het zijn slechts een paar voorbeelden van taaie dossiers waarin ook van de communicatiefunctie veel werd, wordt en zal worden gevraagd.

Afgelopen zomer en herfst heeft Logeion met Renata Verloop onderzoek gedaan naar de impact van het coronavirus en de daarbij behorende maatregelen op de communicatiefunctie bij met name regionale overheden. Toen kon je al aan zien komen dat het piept en kraakt op verschillende communicatieafdelingen in het land. Ook omdat de roep van de burger, de media en andere stakeholders om steeds meer transparantie steeds luider wordt. En de marge om fouten te maken steeds kleiner.

Ik probeer hier niets goed te praten of kritische media een halt toe te roepen. De belangrijkste coronabrief die viraal ging verdient inderdaad geen schoonheidsprijs. Maar waar we onze kinderen leren dat je nooit leert lopen zonder regelmatig te vallen, lijken we deze wijsheid te vergeten wanneer het om communicatievakgenoten, publieke of bewindspersonen gaat.

In plaats van te verzanden in een wij/zij-discussie, pleit ik voor meer begrip en toenadering. Door samen op te trekken, elkaars inzichten te delen en elkaar proberen te begrijpen; de weg naar nog verdergaande polarisatie tussen de twee beroepsgroepen is in mijn ogen een doodlopende.

André Manning is directeur van Logeion.

Meer binnen de rubriek Bedrijfscommunicatie