Omzet supermarkten september stijgt met 4,4%
Dongen, 13 oktober 2017 – Van de totale supermarktomzet in 2017 (prognose € 35,53 miljard) wordt naar verwachting 2,9% online door de huishoudens uitgegeven. Daarmee passeert de online supermarktomzet de € 1 miljard omzetgrens, mede doordat bijna 1 op de 6 huishoudens wel eens online in de supermarkt bestellen. De supermarktomzet is in september met 4,4% gestegen naar € 2,71 miljard (€2,60 miljard in september 2016). De supermarkt omzet is in de eerste negen maanden van dit jaar met 2,7% gestegen naar € 26,39 miljard (€ 25,68 miljard in 2016). Per kassabon werd er 5,6% meer afgerekend (€ 22,36 in 2016 en € 23,62 in 2017).
Voor 2017 maar ook voor 2018 is de verwachting dat de supermarkten een omzetgroei van 3% kunnen realiseren.
Met Kerst en Oud & Nieuw wordt een nieuwe omzetpiek verwacht. De gemiddelde weekomzet zal in de laatste twee weken van december 2017 naar verwachting uitkomen op € 779 miljoen. Dit is een groei van 3% ten opzichte van dezelfde periode in 2016. 1e kerstdag en Nieuwjaar vallen allebei op een maandag waardoor veel consumenten gebruik zullen maken van de zondag om inkopen te doen.
Dit is een origineel bericht van GfK
Ga naar alle berichten van deze organisatie.