Dit is een expertquote van Jeroen Wilhelm, Cribb, in het kader van ANP Expert Support. U kunt dit bericht, of delen hiervan gebruiken op uw kanalen. Aanleiding: NVM zet huizen die in verkoop komen alvast 'anoniem' online voor doorstroming | NOS
De NVM start met een pilot onder haar leden om het woningaanbod verder te vergroten. Waarschijnlijk is dit inzicht gekomen nadat zij hebben ingezien dat de oproep tot meer nieuwbouw niet op tijd zal komen om de woningmarkt vlot te trekken. Technologie maakt het mogelijk om de markt van een andere kant te benaderen. Niet vanuit een aanbiederskant, maar vanuit het perspectief van de woningzoeker. Daar zit immers het probleem, maar tegelijkertijd ook de oplossing.
Eerst kopen dan verkopen
Veel zoekers in de markt hebben nu al een koopwoning. Dat zijn de zogenaamde doorstromers. Zij willen anno 2022 eerst kopen en dan pas verkopen. Daardoor zitten ze allemaal op elkaar te wachten. En dat wachten moet doorbroken worden. Met ruim 200.000 doorstromers zijn dus latent 200.000 woningen beschikbaar. Dat is vele male meer dan het aanbod dat nu actueel zichtbaar is op de huizensites.
Het is de uitdaging om dit latente woningaanbod onder de juiste voorwaarden zichtbaar te maken. Dat is wat de NVM nu probeert te bereiken.
Niet nieuw
Het initiatief van de makelaarsvereniging is echter niet nieuw. Begin 2021 startte het platform Cribb vanuit dezelfde gedachte: de bestaande woningvoorraad beter benutten en latent woningaanbod beter zichtbaar maken. Dit platform is inmiddels de pilot-fase voorbij en via www.cribb.nl volledig operationeel, met ruim driehonderd aangesloten makelaarskantoren en al enkele duizenden woningen in het platform die uniek worden aangeboden.
Dat nu ook de NVM een soortgelijk concept lanceert, geeft aan dat deze aanpak wel eens dé oplossing kan worden voor de Nederlandse woningmarkt. Ook Cribb kiest ervoor om met makelaars te werken maar beperkt zich niet tot de NVM-leden.
Jeroen Wilhelm is directeur van Cribb.nl.