“In 2025 komt er veel wet- en regelgeving op ons af en we hebben elkaar hard nodig om dat in goede banen te leiden”, zo luidde de hoofdboodschap van de nieuwjaarsreceptie van 8 januari 2025, georganiseerd door het Centraal Bureau Drogisterijbedrijven (CBD) en de Nederlandse Cosmetica Vereniging (NCV).
Maar liefst 150 belangstellenden kwamen op 8 januari naar Green Village in Nieuwegein om de nieuwjaarsreceptie bij te wonen, elkaar een goed nieuwjaar te wensen en te netwerken. De directeuren van de koepelverenigingen, Ronald van Welie (NCV) en Jos Jongstra (CBD) openden de bijeenkomst en proosten met aanwezigen op het nieuwe jaar. Zij benadrukten dat in het komende jaar veel op de beide branches afkomt op het gebied van wet- en regelgeving. “Onze bureaus leiden dat in goede banen en zullen het daarmee drukker dan ooit hebben. We proosten dan ook op de hechte samenwerking tussen het CBD en de NCV en hun leden, want bij veel trajecten hebben we elkaar hard nodig.”
Maatschappelijke rol
De voorzitters van de NCV en CBD blikten in een video met presentatrice Sabine van Diemen terug op 2024 en gingen in op de plannen voor het komende jaar. 2024 was voor beide branches een positief jaar en CBD-voorzitter Ed van de Weerd verwacht dat 2025 ‘het beste jaar ooit’ wordt. Als hoogtepunten van het afgelopen jaar benoemt hij de uitrol van Mijn Digitale Logboek door het CBD in 2024 en voorlichtingscampagnes zoals de Kruidencampagne in samenwerking met het College ter Beoordeling van Geneesmiddelen en de campagne over foliumzuur in samenwerking met het ministerie van VWS. “De drogist laat hier zijn maatschappelijke rol zien en de samenwerking met deze instanties versterkt onze positie als zelfzorgspecialist die op het gebied van kleine kwalen de drukbezette huisarts kan ontlasten.” In 2025 komt ook volgens Van de Weerd veel wet-en regelgeving op ons af, vooral op het gebied van duurzaamheid. “De reiniging van afvalwater is bijvoorbeeld een ingrijpende maatregel waarbij we hecht zullen samenwerken met de NCV. We overleggen daarover met de overheid en het is belangrijk dat we met hen een goede dialoog voeren. Als branche zijn we mans genoeg om daar goed mee om te gaan.” Als laatste kijkt de CBD-voorzitter uit naar de eerste editie van de Dag van de Drogist, die op 8 oktober en de aanpalende week wordt georganiseerd.
Transparante communicatie
Monica van Ee, voorzitter van de NCV, noemt als hoogtepunt van 2024 de lancering van de website Mijn Cosmetica. “We hebben deze website opgericht als tegengeluid tegen alle misinformatie op social media die de consument op het verkeerde been zet. Met duidelijke en onderbouwde informatie zorgen we dat de juiste informatie op Mijn Cosmetica beschikbaar is en onderscheiden we de feiten van de fabels. We willen transparantie en duidelijkheid bieden en dat doen we bijvoorbeeld ook met de CoSmile-app, die op een handige manier de ingrediënten van een product leest en uitlegt aan de consument.” Van Ee vertelt dat de NCV in 2025 haar 75-jarige jubileum viert en deze mijlpaal aangrijpt door het magazine Mijn Cosmetica uit te brengen. “In 2025 komt ten slotte veel op ons af op het gebied van duurzaamheid, zoals de reiniging van het afvalwater. Ons bureau leidt dat in goede banen maar buiten de regelgeving moeten bedrijven ook steeds beter nadenken over de producten die ze op de markt zetten en wat de impact op het milieu is. Als NCV organiseren we maandelijks een Catch Up waarbij we onze leden informeren wat er op het gebied van regelgeving op hen afkomt, maar we zijn ook scherp op overige actualiteiten die spelen en invloed kunnen hebben op de bedrijfsvoering van onze leden.”
AI als persoonlijk adviseur
Spreker professor Deborah Nas van de TU Delft gaat vervolgens in op de ontwikkelingen in AI en de invloed daarvan op de wereld van beauty en gezondheid. “De meeste mensen vertonen aanvankelijk weerstand tegen nieuwe ontwikkelingen als AI, zoals we vroeger ook internet, de mobiele telefoon en nog verder terug de boekdrukkunst als een bedreiging zagen. Toch zien we dat voornamelijk de grotere bedrijven en creatieve start-ups, die forse investeringen aantrekken, voortvarend aan de slag gaan met AI. Dat kan de wereld van cosmetica en gezondheid sterk veranderen.” Deborah Nas noemt bijvoorbeeld bedrijven die hun eigen generatieve AI toepassen en een initiatief als Perplexity waarbij ChatGPT geïntegreerd is met de zoekfunctie van internet en de mogelijkheid om een soortgelijke functie in te bouwen in PDF’s. “Je opent het document en hoeft geen zoekwoord in te voeren, maar kunt gewoon een menselijke vraag stellen die AI op basis van het document beantwoordt. Dat kan dus ook in bijsluiters van medicatie worden toegepast. In het algemeen maakt gezondheidsadvies door AI grote stappen en het zal niet lang meer duren voordat daar ook een shopping-functie in wordt toegepast, een ontwikkeling die deze branche scherp in de gaten zou moeten houden. Bovendien staan we pas aan de start van de invloed van influencers en live streaming, waarbij de meest populaire influencers zelfs een virtuele avatar hebben om zoveel mogelijk streams op te nemen.” Deborah Nas wijst er ten slotte op dat AI en avatars zich steeds meer ontwikkelen als jouw persoonlijke adviseur: “Het advies van AI zal steeds meer op de voorgrond treden, ze verzamelen jouw persoonlijke data en geven op basis van die kennis advies. AI zal zeker laten weten dat ze jou als persoon het beste kennen en daardoor het beste advies kunnen geven, ook op het gebied van gezondheid en verzorging.”
Dit is een origineel bericht van Nederlandse Cosmetica Vereniging (NCV)
Ga naar alle berichten van deze organisatie.