Petra Biemans
Aanleiding:
Skip nieuwe kleren: jongeren gebruiken bijbaan voor vaste lasten - LINDA.nl
Het beeld dat de meeste jongeren een carrière als digital nomad of influencer vanuit Bali of Dubai ambiëren, klopt niet. Jonge professionals zoeken vanuit huisje-boompje-beestje denken een goed salaris, een vast contract dichtbij huis, en ontwikkelmogelijkheden. Duurzaamheid speelt een ondergeschikte rol bij hun keuze. Dat blijkt uit een van de eerste grote kwalitatieve studies naar de voorkeuren van recent afgestudeerden op de Nederlandse arbeidsmarkt.
Het onderzoek, uitgevoerd door onderzoekers Petra Biemans, Jeany Slijper, Piet Verstegen en Marleen Bartelts-Schilt van het lectoraat Human Capital van Hogeschool Inholland, omvat 85 semigestructureerde interviews met professionals tussen de 23-28 jaar afgestudeerd tussen 2018 en 2023.
Deelnemers kwamen van de opleidingen Business Studies, Finance & Control en Accountancy maar de bevindingen zijn ook toepasbaar op jonge professionals in andere sectoren. De deelnemers stroomden uit naar allerlei branches. En de interviews laten patronen zien in de essentiële behoeften van jonge professionals, die ook aansluiten op eerdere onderzoeken naar de voorkeuren van jonge werkenden. Dat ondersteunt de generaliseerbaarheid van de resultaten.
Huisje-boompje-beestje
Het beeld dat jongeren het liefst als influencer of digital nomad voor een duurzame startup vanuit Dubai of Bali werken, klopt niet. De meeste net afgestudeerden kiezen vanuit een huisje-boompje-beestje denken en willen een goede boterham verdienen dichtbij huis, en een vast contract.
Duurzaamheid staat niet hoog op hun lijstje. Ook dat is te verklaren vanuit het huisje-boompje-beestje denken. Duurzaamheid is belangrijk voor ze, maar op het beslissende moment, als ze een eerste werkgever moeten kiezen, heeft het even geen prioriteit.
Veeleisender
Net afgestudeerden willen niet hun hele carrière hetzelfde doen en hechten waarde aan flexibel en hybride werken, opleidings- en ontwikkelmogelijkheden, en voldoende vakantiedagen. Ze zijn eager en ongeduldig: ze willen én ontwikkelmogelijkheden, én een goed salaris, én genoeg jonge collega's om mee te levellen. Werkgevers zullen meer hun best moeten doen om jong talent aan te trekken, op te leiden en te binden aan de organisatie.
Andere bevindingen:
Dit is een origineel bericht van Hogeschool Inholland
Ga naar alle berichten van deze organisatie.