Persbericht
Onafhankelijk onderzoek naar inzet social media door verzekeraars
Zilveren Kruis terug aan de top
Zilveren Kruis is dit jaar de winnaar van de Social Media Insurance Monitor 2018, waarbij 67 verzekeraars zijn gemeten. Zilveren Kruis dat in 2016 ook al won, nam de eerste plaats over van Centraal Beheer. Centraal Beheer, vorig jaar bovenaan, is de nieuwe nummer 2. Aegon maakt de top 3 van dit jaar compleet. Het onderzoek is gebaseerd op deskreserach, een jaarlijkse enquête en Social data uit Coosto dat werd gehouden tussen januari en december 2018.
Focus op user-experience
Nederlandse verzekeraars beschouwen social als het belangrijkste communicatiekanaal voor de band met de consumenten. Dat bewijst ons jaarlijks onderzoek naar de inzet van social media in 2018 bij 67 verzekeraars. Toen ITDS zeven jaar geleden, startte met deze metingen had, op twee uitzonderingen na, geen enkele verzekeraar een social strategie. Op grond van de conclusies uit het onderzoek van dit jaar komt de focus nu op het verbeteren van de user-experience. Mede door social media te integreren in de customer journey zal de betrokkenheid van de klanten worden aangewakkerd.
Andere conclusies uit het onderzoek zijn:
Over de prijswinnaars
1. Zilveren Kruis gaat een stap verder
De grote verscheidenheid aan campagnes van Zilveren Kruis zijn inhoudelijk toegespitst op de eigenheid van de verschillende kanalen. Met maatschappelijke initiatieven zoals ‘Gezond Ondernemen’ en de succesvolle campagne ‘Hoe lang duurt het nog?’ toont Zilveren Kruis bovendien aan dat het verder gaat dan de traditionele aanpak om het verzekeringspakket onder de aandacht te brengen via Facebook en Instagram.
2. Centraal Beheer inspireert en activeert
Centraal Beheer en de slogan ‘Even Apeldoorn bellen’ blijft anno 2018 nog steeds een gouden combinatie op social media. De interactie en het sentiment onder de Facebook posts van Centraal Beheer, kleurden in 9 van de 10 gevallen positief groen. Centraal Beheer denkt goed na over haar kanaalstrategie en plaatste op Facebook wekelijks video’s om bezoekers op een humoristische manier te inspireren en te activeren, terwijl het YouTube inzet voor informatie en tips over verzekeren.
3. Aegon: Dagelijks interactie en webcare
Aegon zoekt dagelijks op elk social media kanaal proactief interactie op met de klanten. Speciaal voor adviseurs op het gebied van inkomen en pensioen heeft Aegon een apart kanaal op LinkedIn ingericht met inhoudelijke, gerichte artikelen, genaamd ‘Aegon Zakelijk’. In de ‘Goed met Geld’ campagne maakt Aegon slim gebruik van Instagram, met de Stories functie en zijn actieve forum om de jongere doelgroep bewust van belangrijke financiële keuzes.
De cijfers en conclusies van het onderzoek zijn gepubliceerd in het nieuwe SoMe. Deze is ook te downloaden via de website www.itds.nl.
Dit is een origineel bericht van ITDS Business Consultants
Ga naar alle berichten van deze organisatie.