Dit is een expertquote van Dirk Mulder, ING, in het kader van ANP Expert Support. U kunt dit bericht, of delen hiervan gebruiken op uw kanalen. Aanleiding: Ook discounter Action ontkomt niet aan prijsverhogingen - Leeuwarder Courant
Veel ondernemers hebben te kampen met hogere kosten door de opgelopen prijzen van grondstoffen en halffabricaten. Uit cijfers van het CBS blijkt dat de inflatie in Nederland de aflopen maanden van dit jaar boven de 6 procent lag. In maart zelfs op 9,7 procent. Dit zijn historisch hoge cijfers. Over heel 2021 waren consumentengoederen en –diensten 2,7 procent duurder dan in 2020. Energie is nog steeds de belangrijkste oorzaak van de prijsstijgingen.
De stijging van de inkoopkosten zorgt bij ondernemers voor onzekerheid over de marges die zij kunnen verwachten. Er is daarbij sprake van grote verschillen tussen bedrijven. Waar grote bedrijven de hogere inkoopkosten meestal goed kunnen doorberekenen aan hun klanten is dat voor kleinere ondernemers een stuk moeilijker door de voortdurende veranderingen en concurrentieverhoudingen in de sector. Zij zijn doorgaans al eerder genoodzaakt om de prijzen te verhogen.
Tot nu toe hebben de grotere discounters zoals Action het doorberekenen van de kosten aan hun klanten geprobeerd de kop in te drukken. Zij willen de prijzen voor klanten laag houden. Maar inmiddels blijkt dat het blijven aanbieden van lage prijzen in deze situatie niet langer vol te houden is. Dat stelt discounters voor de keuze om de prijs toch te verhogen of genoegen te nemen met een lagere marge.
Maar genoegen nemen met een lagere marge kan voor rendementsproblemen gaan zorgen. Zeker nu leveranciers de gestegen kosten van grondstoffen, transport en energie door proberen te rekenen aan hun afnemers. Ook steeds meer logistieke partijen verhogen hun prijzen. Het gevaar is nu dat alle partijen in de keten elkaar gaan aanzetten tot forse prijsstijgingen. Deze prijsstijgingen zullen de inflatie verder aanwakkeren.
Ik verwacht dat veel bedrijven op dit moment nog zullen kiezen voor een beperkte prijsverhoging en een groot deel van de kostenverhogingen voor eigen rekening nemen. Deze beslissing zet tijdelijk druk op hun rendement. Een beslissing die goed uit kan pakken wanneer de inflatie van tijdelijke aard is.
Maar gezien de oorlog in Oekraïne en de supply chain die nog herstellende is van corona lijkt de hoge inflatie voor een langere periode aan te kunnen gaan houden. Als dat het geval is kunnen ondernemers na de moeilijke coronatijd opnieuw te maken krijgen met druk op hun rendement en zijn prijsverhogingen voor de klant onvermijdelijk.
Dirk Mulder is sector specialist Trade & Retail bij ING Sector Banking.