Voor 44% van de huishoudens is energiebesparing na gemak, de belangrijkste reden om Smart Home producten aan te schaffen. Dit blijkt uit cijfers van de GfK Smart Home Monitor 2022. Sinds dit jaar is ook kostenbesparing een van de belangrijkste redenen om een slim product aan te schaffen.
Door de aanschaf van slimme verwarming, verlichting, beveiliging of huishoudelijke apparaten kunnen consumenten hun huis eenvoudig energiezuiniger maken en de energierekening ermee omlaag krijgen. Meer dan de helft van de consumenten is zelfs bereid om tot 20% extra te betalen voor slimme producten. In een tijd waarin de energierekening voor velen onbetaalbaar lijkt te worden, is kostenbesparing een nog belangrijkere reden geworden om ‘Smart Home’ producten te kopen.
Interesse in ‘Smart Home’ blijft stijgen
De bekendheid met de term 'Smart Home' is in de afgelopen 7 jaar toegenomen van 32% naar 72%. Het aantal consumenten dat (erg) geïnteresseerd is in ‘Smart Home’ producten groeit mee en is in 2022 met maar liefst 10% toegenomen tot 4,6 miljoen consumenten. Alhoewel databescherming en privacy belangrijk gevonden worden, zijn kosten en kwaliteit nog altijd leidend in de keuze voor de aankoop van slimme apparaten.
Trend verschuift van gezondheid en thuiskantoor naar ‘smart security’
Nederlandse huishoudens bezitten nu gemiddeld 5,4 slimme apparaten. 71% van de consumenten geeft zelfs aan bewust voor Smart-technologie te kiezen. Afgelopen jaar was er een grote toename in interesse voor gezondheidsproducten zoals slimme bloeddrukmeters en luchtreinigers en alles voor het inrichten van een thuiswerkplek. In de periode na de lockdowns zien we juist een afname in deze categorieën. Consumenten zijn niet alleen bezig met het besparen van energie. Ook op het gebied van beveiliging is een sterke groei te zien: slimme deurbellen, IP camera’s en slimme rookmelders laten dubbele groeicijfers zien in de GfK Retail data Deze toename in rookmelders wordt uiteraard deels gestimuleerd, omdat het vanaf 1 juli verplicht is op iedere verdieping in huis een rookmelder te hebben.
Tessa Holzenbosch, Technology expert bij GfK, zegt: “De 2 grootste drijfveren voor de consument om over te stappen op ‘Smart Home’ of uit te breiden zijn gemak en kostenbesparingen. In 2022 zien we een verdere toename in bijvoorbeeld slimme deurbellen. De toegevoegde waarde van dit product is duidelijk voor de consument en deze categorie is het afgelopen jaar wederom gestegen, nu met 29%. Daarnaast zorgen de hoge energieprijzen voor een extra stimulans bij de consument om naar kostenbesparende oplossingen te zoeken”.
Muziek luisteren en eten bestellen met een spraakassistent
De meerderheid van de consumenten bezit al 1 of 2 apparaten met spraakassistent. Een derde van de consumenten heeft zelfs drie of meer apparaten met spraakassistent in huis. Naarmate er meer slimme apparaten in huis zijn, neemt het gebruik van spraakassistenten voor de bediening ervan toe. De spraakassistent heeft daarmee blijvend een centrale plek in huis veroverd.
GfK ziet dat ook online shoppen en eten bestellen in opkomst zijn: van een taxi en maaltijdbezorging tot het bestellen van de dagelijkse boodschappen. De belangrijkste drijfveren voor het gebruik van spraakassistenten zijn gemak en tijdsbesparing. Tessa Holzenbosch: “Of een “hé Google bestel mijn favoriete pizza” en “hé Siri zet een pak melk op mijn boodschappenlijst” ook echt gaat doorbreken, hangt af van zowel technische factoren, het ervaren van gemak, als het vertrouwen bij de consument. Het koppelen van betaalgegevens aan de spraakassistent vormt nu nog een belangrijke barrière.”
Dit is een origineel bericht van GfK Netherlands B.V.
Ga naar alle berichten van deze organisatie.