'Succes van Westfield Mall of the Netherlands toont dat 'funshoppen' toekomst heeft'

06 APR 2022 09:37 | ANP Expert Support

Dit is een expertquote van Dirk Mulder, ING, in het kader van ANP Expert Support. U kunt dit bericht, of delen hiervan gebruiken op uw kanalen. Aanleiding: Winkelcentrum The Mall trekt meer bezoekers dan verwacht

Sinds corona is winkelen in de binnenstad minder populair geworden. Zo werden in 2021 over het gehele jaar 14,5% minder passanten in de winkelstraten geteld dan in 2020. Dat blijkt uit cijfers van Retail adviesbureau RMC. Daarnaast is een duidelijke verandering zichtbaar van ‘funshoppen’ naar ‘runshoppen’ waarbij het gaat om snel en gericht noodzakelijke aankopen doen.

De afname in het aantal winkelbezoeken zorgt voor lege panden in de hoofdwinkelstraten. Deze winkelstraten staan onder toenemende druk omdat regionale bezoekers en toeristen sinds de uitbraak van corona wegblijven. Volgens cijfers van Stec Groep staat op dit moment 15% van de winkelpanden leeg. In de vijftien grootste binnensteden zoals Amsterdam en Rotterdam verdubbelde de leegstand in de afgelopen drie jaar.

De populariteit van winkelcentrum Westfield Mall of the Netherlands staat in schril contrast met de afnemende bezoekersaantallen in de binnensteden. Toch vind ik dit succes niet onverwacht. Het grootste winkelcentrum van Nederland heeft van shoppen een belevenis gemaakt met een gevarieerd aanbod en verschillende faciliteiten zoals een bioscoop en een foodcourt waardoor het voor bezoekers voelt alsof ze een dagje uit zijn en ze daardoor langer blijven hangen. Ook het uiterlijk van de winkels met bijvoorbeeld veel licht, ruimte en het gebruik van goede materialen, zoals marmer en hout, draagt hieraan bij. Daarmee voldoet het aan alles wat de winkelbezoeker van het huidige winkelen vraagt.

Het succes van een winkelcentrum zoals Westfield Mall of the Netherlands toont aan dat er in Nederland zeker behoefte is aan (fun) shoppen. Daarmee heeft winkelen in de binnenstad absoluut nog potentie. Maar dan moet het aanbod en de aantrekkelijkheid van de winkels door de betrokken partijen wel gezamenlijk beter worden aangepast op de behoeften van de huidige winkelbezoeker.

Eigendom van winkelcentrum bij één partij is groot voordeel

Door het eigenaarschap bij één partij te leggen kan de eigenaar zorgen voor een aantrekkelijke en veilige publieke ruimte, een goede samenstelling van het winkelaanbod, eenduidige uitstraling van de winkelpuien, duidelijke openingstijden en gezamenlijke marketinginspanning waaronder het organiseren van klantevenementen. Bij verdeeld bezit is dit toch afhankelijk van de bereidheid van de eigenaar om hieraan mee te werken. Daarnaast kan de afstemming ontbreken.

Wat helpt is een goede samenwerking tussen overheid, vastgoed, Retail, cultuur en bewoners. Belangrijk hierin is een actieve winkeliersvereniging of Bedrijven Investeringszone (BIZ). Ook afstemming en samenwerking tussen vastgoedeigenaren in een winkelgebied is van belang. Westfield Mall of the Netherlands kan hiervoor als inspiratie dienen.

Dirk Mulder is sector specialist Trade & Retail bij ING Sector Banking.

Meer binnen de rubriek Winkelen