F*cking CIC: Tweedehands shoppen voor strijd tegen zeldzame kanker

11 FEB 2025 14:15 | Stichting Marketing Tilburg - (City Marketing Tilburg)

Van 20 t/m 22 februari opent op het Stadhuisplein 326 in Tilburg een bijzondere pop-up store: F*cking CIC, een tweedehands kledingwinkel met een missie. De opbrengst gaat volledig naar het Radboud Oncologie Fonds om onderzoek naar zeldzame sarcomen te financieren. Initiatiefnemer Niki Lejeune (35) kreeg zelf te maken met CIC DUX4, een van de meest zeldzame vormen van kanker ter wereld. Samen met Buro Binnenstad Tilburg en andere betrokken partners organiseert zij deze driedaagse actie, waarbij bezoekers kunnen shoppen én bijdragen aan een broodnodig onderzoek.

Onderzoek

‘Al snel na de diagnose en tijdens de eerste chemo voelde ik de behoefte om iets te doen. Het feit dat er voor mijn type kanker geen behandeling is, kon ik bijna niet geloven. Het komt simpelweg te weinig voor, het overkomt in Nederland slechts één persoon per jaar. Juist daarom is er geld nodig voor onderzoek’, vertelt Niki. Al snel ontstond het idee voor een tweedehands kledingmarkt. ‘Wat nou als ik mijn vriendinnen vraag om hun kleding niet op Vinted te zetten, maar aan mij te geven zodat ik dit kan verkopen?’ Zo gezegd, zo gedaan.

Pop-up store

Het van oorsprong kleinschalige idee liep al snel uit de hand. ‘Voor ik het wist verzamelden we honderden kledingstukken en bood Buro Binnenstad Tilburg aan om ons helpen met het vinden van een winkelpand. ‘Er hangen op 20, 21 en 22 februari meer dan 1.000 ‘pre-loved' kledingstukken in de winkel aan het Stadhuisplein 326 in Tilburg, variërend van kinderkleding, dameskleding en herenkleding tot exclusieve merkkleding. 

F*cking CIC

Reclamebureau Scheepens uit Tilburg ontwikkelde de campagne ‘F*cking CIC’, waarmee Niki zoveel mogelijk geld op wil halen voor onderzoek naar sarcomen. Onder die vlag wordt gewerkt aan onder andere een documentaire, deelnames aan marathons en een podcast serie. De pop-up store is onderdeel van deze reeks aan activiteiten. ’Op die manier willen we zoveel mogelijk geld ophalen voor het Radboud Oncologie Fonds. Sarcomen zijn zeer zeldzame vormen van kanker waarvoor onderzoek hard nodig is. Alle opbrengst van de pop-up store gaat dan ook naar Nijmegen. Daarom zijn we zo blij dat alle betrokken partners belangeloos meewerken’, aldus Niki. Naast het steunen van onderzoek is het creëren van ‘awareness’ rond de ziekte een belangrijk doel. Vaak wordt een sarcoom niet door een arts als zodanig beoordeeld, waardoor deze agressieve vorm van kanker snel kan uitzaaien, met vaak fatale gevolgen. 

Typisch Tilburg

'Dit initiatief past heel erg bij Tilburg', geeft Marc Meeuwis, directeur Citymarketing Tilburg, aan. 'Hier komt een sociaal initiatief snel van de grond, werken partijen makkelijk samen en denken we in creatieve mogelijkheden.' Tilburg, met een rijke geschiedenis van textiel, innovatie en vooruitgang is op weg een nieuwe standaard te zetten voor duurzaamheid en circulariteit. Het collectief 013 textiel, oprichting van een textielcampus, het initiatief THIS IS FREE FASHION, Tweedehands het Festival eind maart en deze pop-up zijn hier goede voorbeelden van. 'Door wie we zijn en wat we doen, laten we zien hoe Tilburg, met zijn unieke mix van erfgoed, ondernemerschap en creativiteit de weg vrijmaakt voor een toekomst die niet alleen duurzaam is, maar ook leuker, liever en beter', besluit Meeuwis.

Voor meer informatie en/of extra beeldmateriaal: Beeldmateriaal in hoge resolutie is op te vragen via eli.lejeune@gmail.com. Voor verdere informatie, foto’s en interview aanvragen neemt u contact op met eli.lejeune@gmail.com of +31628337846 Men kan onderzoek steunen door te doneren via het Radboud Oncologie Fonds. Center of Tilburg/Buro Binnenstad Tilburg Guusje van Riel, Content Marketeer Tel. 06-42415397 Mail: guusje@binnenstadmanagementtilburg.nl

Meer binnen de rubriek Algemeen nieuws