Dit is een expertquote van Andreas Tober, Hersenstichting, in het kader van ANP Expert Support. U kunt dit bericht, of delen hiervan gebruiken op uw kanalen. Aanleiding: Veilig Verkeer Nederland: ’Verbied opvoersets voor e-bikes’ | Binnenland | Telegraaf.nl
Op dit moment is het in Nederland wettelijk toegestaan om via internet en fietshandelaren opvoerpakketjes te verkopen, zo meldt Veilig Verkeer Nederland vandaag. Dat levert volgens hen soms levensgevaarlijke situaties op. Opvallend dat deze opvoerpakketten verkocht kunnen worden als je weet dat er in 2021 al bijna 50.000 fietsslachtoffers met ernstig letsel op de Spoed Eisende Hulp terechtkwamen. Ruim 11.000 daarvan liepen hersenletsel opgelopen. Hoe harder je door het verkeer raast, hoe groter de kans is dat er een ongeluk gebeurt.
Naast de lichamelijke gevolgen van een fietsongeluk leidt het vaak ook tot hersenletsel. Dit resulteert vaak in ernstige onzichtbare klachten die lastiger vast te stellen zijn, maar die door patiënten over het algemeen als meest ingrijpend worden ervaren.
Ingrijpende gevolgen
Na traumatisch hersenletsel kunnen verschillende klachten voorkomen. Naast de lichamelijke gevolgen zijn er vaak ernstige onzichtbare effecten die lastiger vast te stellen zijn, maar patiënten ervaren deze over het algemeen als het meest ingrijpend. Zo kan men nog jarenlang last hebben van:
Deze gevolgen hebben een negatieve impact hebben op zowel het sociale- als het werkende leven. Het is dus belangrijk dat we er gekeken wordt naar de wet- en regelgeving rondom het opvoeren van de e-bikes.
Andreas Tober, woordvoerder, Hersenstichting