In de zoektocht naar broeikasgas-emissiereductie gaat veel aandacht naar het vergisten van mest. Daarmee wordt met hulp van bacteriën uit mest groen gas gemaakt waarmee we aardgas kunnen vervangen en emissies uit de stal vermijden. Veel broeikasgasemissiereductie dus. Groen gas uit vergassing - een andere technologie - kan vergelijkbare reducties op grotere schaal realiseren. Een kans voor groene investeringen.
Momenteel bestaat nog maar 16 procent van de in Nederland verbruikte energie uit elektriciteit. Met (duurzame) elektriciteit kunnen we uiteindelijk veel functies in ons energiesysteem invullen, maar niet alles. Voor toepassingen in bijvoorbeeld de industrie en zwaar transport blijven moleculen (gassen) nodig. Om alle aardgas door duurzame gassen te vervangen, hebben we jaarlijks bijna 30.000 MW (30 miljard m3) aan opgesteld productievermogen nodig. Let wel: in 2024 stond in Nederland 440 MW aan productievermogen voor groen gas en 5 MW voor groene waterstof. Versnelling en schaalvergroting zijn noodzakelijk.
Nederlandse energiebedrijven hebben vanaf 2027 een bijmengverplichting: ze moeten een oplopende hoeveelheid broeikasgasemissiereductie halen door groen gas in plaats van aardgas te leveren. Vergassingsinstallaties hebben een industriële schaal, bevinden zich het liefst in zeehavens en hebben dan toegang tot grootschalige CO2-opslag. De biogrondstoffen die ze gebruiken, bijvoorbeeld afvalhout of agrarische residuen, nemen koolstof in de vorm van CO2 op tijdens de groei. Bij de vergassing komt deze koolstof vrij en belandt deels in groen gas en deels in CO2. Door die CO2 op te slaan onttrek je meer CO2 aan de atmosfeer dan er terugkomt en zo is er sprake van flinke emissiereductie.
Nederland heeft aanbieders op vergassingsgebied met fraaie oplossingen. De financiering ervan bleek tot nu toe lastig door de afhankelijkheid van subsidies. De bijmengverplichting is een marktmechanisme en kent dat bezwaar niet. Door de forse emissiereducties bij vergassing is het verdienmodel gunstig. Er staan vergassers in Alkmaar en Amsterdam, in Emmen bouwen ze er nu een en in Delfzijl zit er één in de planfase. Het begin is er, nu de grootschalige uitrol nog. Wie biedt?
