‘Het gaat wel prima’ is niet meer goed genoeg voor bedrijven om werknemers binnenboord te houden. 30% van de medewerkers heeft het afgelopen jaar gesolliciteerd naar een baan bij een andere organisatie. Ruim een derde (35%) is van plan dit te doen. Zelfs bij de groep enthousiastelingen, de promoters, is de loyaliteit minder dan voorheen. Solliciteerde in 2023 nog 15% van de promoters naar een functie elders; in 2024 is dat 25%. Dit blijkt uit het medewerkerbelevingsonderzoek dat onderzoeks- en adviesbureau Integron jaarlijks uitvoert onder ruim 5.000 werknemers verdeeld over dertien branches.
Voor organisaties is er volgens de uitkomsten van het onderzoek heel wat werk aan de winkel om niet te belanden in een hoog personeelstekort. “Een goede werk-privébalans is hiertoe de basis. Voor werkend Nederland is een dergelijke balans van groot belang”, zegt Robert Mentink, Business Unit Manager Employee Experience bij Integron. “Ook de rol van het salaris is toegenomen. Zeker in deze tijd waarin mensen te maken hebben met stijgende prijzen en vaker moeite hebben om iedere maand rond te komen. Niet voor niets staat het salaris nu achter werk-privébalans op plek 2 in de top 10 van meest belangrijke aspecten voor medewerkers. Dat was vorig jaar nog plek 4. Alles bij elkaar genomen zijn arbeidsvoorwaarden de nr.1 reden voor vertrek. Daarnaast is het essentieel om een thema als werksfeer de aandacht te geven die het verdient. Dat gaat verder dan alleen maar een ‘leuke sfeer’, maar ook om veilig te kunnen werken. Zo ondervindt 1 op de 5 medewerkers ongewenst gedrag. Meer aandacht is ook gewenst voor het thema leiderschap. Van hoger management en direct leidinggevenden wordt meer betrokkenheid verwacht.”
Echt happy zijn medewerkers niet
Het onderzoek laat zien dat het niet goed, maar ook niet slecht gaat op de werkvloer. “Het is gemiddeld genomen allemaal wel redelijk oké voor werkend Nederland. Echt happy zijn de medewerkers vaak niet, maar rampzalig is het ook niet. Zo blijft het enthousiasme, uitgedrukt in de employee Net Promoter Score (eNPS) op vrijwel hetzelfde niveau als vorig jaar: +7. Kijkend naar het enthousiasme over de werkgever is dit niet zo hoog als in de jaren 2022 en 2021, maar ook weer niet zo laag als in 2020 en de jaren daarvoor”, zegt Mentink. “En dus komen we bij de conclusie dat we kunnen zeggen ‘het gaat wel prima’, maar dat is niet meer goed genoeg om als organisatie aantrekkelijk te zijn en blijven voor werknemers.”
Vooral Generatie Z wil van baan wisselen
Arjen Maliepaard, Managing Director bij Integron: “We zien vooral bij de Generatie Z de drang om van baan te wisselen; maar liefst 48% is van dit te gaan doen. Deze groep jonge mensen is van alle generaties het minst trots op de organisatie waar ze voor werken. 36% is nauwelijks of niet trots. Gen Z eist van organisaties dat ze een purpose hebben en zoeken werkgevers die aansluiten bij hun idealen. Omdat deze generatie over een aantal jaren het grootste deel van het personeelsbestand én wellicht ook het klantenbestand bevat, is het zaak voor werkgevers om hier serieus naar te kijken. Toch zijn het niet alleen ‘de jonkies’ die om zich heen kijken. Ook managers zijn massaal aan het solliciteren. 44% van het hoger management en directie heeft het afgelopen jaar gesolliciteerd naar een baan bij een andere organisatie. Maar liefst 50% is van plan dit te doen. Dat is zeer verontrustend, vooral omdat de weg naar happy people vaak begint bij de top.”
Hoogste enthousiasme binnen financiële dienstverlening
Binnen de verschillende branches is het enthousiasme het hoogst binnen de financiële dienstverlening. De eNPS is gestegen van +17 in 2023 naar +31 in 2024. De facilitaire dienstverlening is de enige branche met een negatieve eNPS. Mentink: “Dat hoge enthousiasme binnen de financiële dienstverlening betekent niet dat het sollicitatiegedrag hier het laagst is. De behoefte om van baan te wisselen is het kleinst binnen de overheid en de zorg. En is relatief hoog bij ICT en zakelijke dienstverlening. Al eerder zagen we dat binnen de overheid medewerkers meer tevreden zijn over de arbeidsvoorwaarden in vergelijking met andere branches. Ook de werk-privébalans scoort hier erg goed. In de zorg maakt vooral het werkplezier het verschil. In de ICT en zakelijke dienstverlening zien we juist dat medewerkers erg kritisch zijn op deze thema’s.”
Over het onderzoek
Integron heeft voor de vijftiende keer het medewerkerbelevingsonderzoek uitgevoerd via een steekproef van ruim 5.000 Nederlanders. Een representatieve afspiegeling van de Nederlandse beroepsbevolking. Het onderzoek is begin 2024 uitgevoerd. De volgende branches zijn daarin meegenomen: bouw, installatie, facilitaire dienstverlening, financiële dienstverlening, groothandel, ICT, industrie, onderwijs, overheid, kennisintensieve dienstverlening, retail, transport en logistiek en zorg en welzijn. Het onderzoek is hier te downloaden.
Over Integron
Happy People, daar doen we het voor. Wij maken impact door inzicht. Met passie, enthousiasme en plezier streven we samen de strategische doelen na van onze opdrachtgevers. Met een aanpak voor langere termijn, bieden we Employee Experience (EX) en Customer Experience (CX) feedback programma's die bijdragen aan het realiseren van gelukkige medewerkers, enthousiaste klanten en een beter bedrijfsresultaat.
Dit is een origineel bericht van Integron B.V.
Ga naar alle berichten van deze organisatie.