Dit is een expertquote van Jeroen Wilhelm, Cribb, in het kader van ANP Expert Support. U kunt dit bericht, of delen hiervan gebruiken op uw kanalen. Aanleiding: Woningruil: een huis kopen dat helemaal niet te koop staat | Zwolle | destentor.nl
Zo af en toe poppen er berichten in de media op van een succesvolle woningruil. En vervolgens springt iedereen bovenop dat idee. Maar als je goed kijkt naar het concept van woningruil, kom je er al snel achter dat het niet gaat werken. De belangrijkste reden: mensen kiezen nog makkelijker een partner dan een nieuwe woning.
Statistisch verwaarloosbaar
Een woning kiezen is misschien wel het lastigste dat er is. Daarom werkt woningruil ook niet. Er zijn zoveel aspecten waar je op let bij het kopen van een woning. En ben je met z'n tweeen, dan is het helemaal feest. Nog afgezien van eventuele pubers die vinden dat zo ook wat te zeggen hebben over de keuze van hun nieuwe huis. De kans dat er twee aanbieders zijn die elkaars wonings woning helemaal te gek vinden is dus statisch enorm klein.
200.000 woningen te koop
In het AD-artikel over die ene geslaagde woningruil, staat wel een ander interessant fenomeen. Het feit dat deze mensen hun woning niet eens openbaar in verkoop hadden. Natuurlijk stond de woning wel 'latent' en verkoop. Anders was het nooit tot een overeenkomst gekomen. En daar zit wel een kans. Want alle 200.000 woningzoekers in Nederland hebben latent hun woning in verkoop. Met andere woorden: ze zijn aan het zoeken maar we weten nu al dat hun woning op de markt gaat komen.
Wat zou er nu mooier zijn als we dat latente woningaanbod in beeld zouden krijgen? Dan hebben we ineens 200.000 woningen 'in verkoop' tegenover de 30.000 woningen op Funda. Misschien zit daar wel de oplossing van het aanbod-probleem in de markt.
Jeroen Wilhelm, algemeen directeur, Cribb