Banken schieten te kort op aanpak ongelijkheid tussen vrouw en man

08 MRT 2022 00:01 | Oxfam Novib

De meeste Nederlandse banken halen nog steeds een onvoldoende op vrouwenrechten en de aanpak van ongelijkheid. ABN Amro en Van Lanschot maakten wel een inhaalslag ten opzichte van 2 jaar geleden, maar de meeste banken komen niet verder dan een 4. ING scoort een bedroevende 1,5. Alleen de Volksbank haalt een dikke voldoende met een 9. De lage scores zijn vooral te wijten aan een blinde vlek voor vrouwenrechten bij de leningen en beleggingen van banken. Dit blijkt uit het nieuwe praktijkonderzoek van de Eerlijke Bankwijzer, dat vandaag, op Internationale Vrouwendag, uitkomt.

Voor het rapport onderzocht de Bankwijzer de ongelijkheid tussen vrouwen en mannen binnen de banken zelf en hun aanpak hiervan bij de bedrijven waarin de banken investeren. Er is specifiek gekeken naar de financiering door banken van 8 supermarkten waarbij al eerder schendingen van vrouwenrechten in de toeleveringsketen waren vastgesteld. ABN Amro, ING Rabobank en Van Lanschot verstrekten samen voor 1,2 miljard euro aan leningen en 67 miljoen aan beleggingen aan deze supermarkten.

Barbara Oosters, projectleider Eerlijke Bankwijzer: ‘Banken hebben niet alleen de verantwoordelijkheid om ongelijkheid tussen vrouwen en mannen in hun eigen bedrijf aan te pakken, maar ook via hun leningen en beleggingen. Voor de meeste banken heeft dit nog steeds veel te weinig prioriteit.’

Binnen de bankorganisaties komt de ongelijkheid tussen vrouwen en mannen het scherpst naar voren in de salarissen. Het loonverschil tussen vrouwen en mannen in de financiële sector behoort tot het grootste in de Nederlandse economie. Werkende vrouwen verdienden in 2021 gemiddeld 6,9% minder dan mannen. Dit verschil bedraagt 23,8% in de financiële sector. Slechts 3 van de 8 banken, ABN Amro, Van Lanschot Kempen en de Volksbank, rapporteren over maatregelen die zij nemen om deze kloof te dichten.

In enkele toeleveringsketens van supermarkten waarin banken investeren is behalve van een loonkloof ook sprake van seksuele intimidatie, misbruik en geweld. In de Thaise garnalensector werken vrouwen onder gevaarlijke werkomstandigheden, met buitensporige werktijden en verdienen zij 28,7% minder dan mannen. In Brazilië verdienen koffiearbeidsters 16% minder dan hun mannelijke collega’s.

Oosters: ‘De meeste Nederlandse supermarkten zijn hier, na maatschappelijke druk, mee aan de slag gegaan, een aantal nog niet. Banken investeren stevig in deze supermarkten en moeten dus bij de achterblijvers aandringen op het respecteren van vrouwenrechten in hun toeleveringsketens. Alleen de Volksbank eist dit van haar klanten. Andere banken zoals ABN Amro zeggen hiermee aan de slag te gaan maar dit had allang staand beleid moeten zijn. De grootste bank, ING, doet nog steeds niets. Dat moet veranderen.’

Alle beursgenoteerde banken voldoen dit jaar wel aan het minimale wettelijke streefcijfer van 33 procent vrouwen in de raad van commissarissen, bij een aantal banken is dat 40 procent. In senior managementposities hebben slechts 3 banken, ABN Amro, Rabobank en Triodos, een percentage vrouwen dat gelijk is aan of hoger dan 30%. En het is nog steeds wachten op de eerste vrouwelijke CEO van een Nederlandse bank.

Overzicht van de scores per bank

 

 

Intern beleid en uitvoering (/4.0)

Beleid en uitvoering ten aanzien van gefinancierde bedrijven (/6.0)

Totale score (/10.0)

DE VOLKSBANK

3.0

6.0

9.0

RABOBANK

2.5

1.5

4.0

TRIODOS

2.0

1.5

3.5

VAN LANSCHOT

2.5

1.0

3.5

ABN AMRO

2.5

1.0

3.5

NIBC

2.0

2.5

2.5

ING

1.5

0.0

1.5

BUNQ

1.5

N.V.T

N.V.T.

Barbara Oosters, projectleider Eerlijke Bankwijzer, is beschikbaar voor informatie en/of interviews. Het nieuwe rapport is bijgesloten. Contact Jules van Os, persvoorlichting Oxfam Novib, 0651573683. ● De Eerlijke Bankwijzer is een samenwerkingsverband van Amnesty International, Milieudefensie, Oxfam Novib, PAX en World Animal Protection. ● Dit onderzoek is uitgevoerd door Profundo. ● Op www.eerlijkegeldwijzer.nl/bankwijzer kunnen consumenten onder meer de scores van de banken voor hun beleid en praktijk bij financiering van bedrijven vergelijken. Ook kunnen zij in actie komen, bijv. door hun bank een klacht of compliment te sturen.

Meer binnen deze rubriek