Voor velen is het goed nieuws, dat het aantal woonwinkels in ons land stijgt. Wat dus niet alleen geldt voor online webshops, maar ook voor fysieke winkels. We kunnen dus weer vaker echt een kijkje nemen, om aankopen te doen of ons te laten inspireren. De vraag is of deze trend zal doorzetten in 2025?
Stijging van fysieke winkels in de Nederlandse detailhandel
Het is de eerste keer sinds 2021 dat het aantal fysieke vestigingen van winkels is toegenomen. Volgens het Centraal Bureau van Statistiek zijn er momenteel 8.324.000 winkels in ons land, wat er iets meer zijn dan het jaar ervoor. Hoewel de toename van woonwinkels niet de grootste categorie is, aangezien het aantal kledingwinkels de grootste stijging kent. In ons land zijn er ongeveer 170 woonclusters, wat dus plekken zijn waar zich meerdere woonwinkels bij elkaar bevinden.
Aantal online webshops voor woonproducten
Wat betreft de online woonwinkels, gaat het om 18.250 webshops in Nederland. Dit is echter inclusief online winkels die tuinproducten en woonaccessoires verkopen. Het aantal sites waar je inspiratie op kunt doen over wonen is echter vele malen groter, want deze online cijfers zijn exclusief woonblogs als Makeover.
Daling van het aantal online aankopen
Een bijbehorende trend, die de toename van nieuwe fysieke woonwinkels onderstreept, is de afname van online aankopen. Volgens een onderzoek van de Betaalvereniging is gebleken dat dit met 4% is gedaald. Het gaat echter enkel om fysieke producten, aangezien diensten wel steeds vaker online worden gekocht.
Online vs. fysieke aankopen
Toch is de balans tussen online en fysieke aankopen van producten gelijk gebleven. Wat een van de redenen kan zijn dat woonwinkels ervoor kiezen om zowel een online als offline verkooppunt te lanceren. Ook de Thuiswinkel heeft onderzoek gedaan, waarbij het per categorie verschilt of consumenten liever wel of niet online shoppen.
Hierbij is de locatie van groot belang, zo zijn woonwinkels in het centrum van Amsterdam interessanter, aangezien het afleggen van een grotere afstand vaak het bezoeken van fysieke winkels in de weg staat. Er is tevens gebleken dat consumenten graag online betalen met iDEAL en PayPal, wat nadelig is voor woonwinkels die enkel creditcardbetalingen accepteren (angezien dit vaak betekent dat bezoekers afhaken).
Wat betekent dit alles voor woonwinkels in 2025?
Het is erg aannemelijk dat de huidige trend zal blijven doorzetten, en woonwinkels zowel een online shop als fysieke winkel zullen lanceren. Beide hebben zo hun eigen voor- en nadelen. Zo is een webshop ideaal om inspiratie op te doen, prijzen te vergelijken, reviews te lezen van andere consumenten en grotere items te laten thuisbezorgen.
Een fysieke winkel heeft natuurlijk als voordeel dat je meubels zelf kunt uitproberen. En dankzij de combinatie met een online verkooppunt, kan een bank of eettafel toch online betaald worden en thuisbezorgd worden.
Dit is een origineel bericht van Traffic Family
Ga naar alle berichten van deze organisatie.