Martin Krämer
Aanleiding:
De streepjescode bestaat 50 jaar, maar het einde nadert
De barcode bestaat deze week vijftig jaar, maar wordt binnen twee jaar vervangen door de QR-code. Hoewel de QR-code veel meer mogelijkheden biedt voor zowel producenten als consumenten, brengt de introductie van de QR-code ook risico’s met zich mee. Het is belangrijk dat consumenten deze kennen, zeker nu ze de QR-code steeds meer in het dagelijks leven gaan tegenkomen.
Waar barcodes slechts productidentificatienummers zijn die alleen computers kunnen lezen, kunnen QR-codes ook aanvullende informatie bevatten. Hier krijgen consumenten toegang tot door de QR-code op een verpakking te scannen met hun mobiele telefoon. Hierdoor kunnen producenten hen bijvoorbeeld doorverwijzen naar websites met recepten, voedingsinformatie of aansporen om online andere producten te kopen.
QR-codes zijn op zich niet gevaarlijk, maar ook oplichters kunnen ze effectief gebruiken om consumenten te manipuleren. Dit wordt ook wel QR-codefraude of ‘qhishing’ genoemd. Oplichters plakken bijvoorbeeld hun eigen QR-codes op producten, waardoor consumenten op frauduleuze websites terechtkomen, waar hen vervolgens wordt gevraagd om persoonlijke informatie prijs te geven, met alle gevolgen van dien.
Consumenten moeten in ieder geval nooit QR-codes vertrouwen die ergens op zijn geplakt. Ook moeten ze nooit QR-codescannerapps downloaden voor het scannen van QR-codes, maar alleen de camera-app van hun telefoon gebruiken. Verder moeten consumenten nooit elektronische betalingen doen via QR-codes. Zo beperken ze de risico’s dat ze gebruikmaken van apps of QR-codes van oplichters.
Het is belangrijk dat consumenten goede voorlichting krijgen over het veilig gebruik van QR-codes. Werkgevers kunnen hun verantwoordelijkheid pakken door hun medewerkers te trainen over de tactieken die oplichters gebruiken. Zo leren mensen waakzaam te blijven en nooit vrijwillig informatie verstrekken aan vreemden.
Dit is een origineel bericht van KnowBe4