'Nog te weinig sectoren profiteren van AI'

10 MRT 2025 10:41 | ING
Dit is een expertquote via ANP Expert Support

Samantha Reilly

Aanleiding:
Flinke toename gebruik van AI door bedrijfsleven

Sinds 2023 is het gebruik van kunstmatige intelligentie door bedrijven fors toegenomen. Met name in de ICT-sector, de zakelijke dienstverlening en de reclamesector is een toename zichtbaar. Maar het is een gemiste kans dat andere sectoren nog weinig van AI profiteren. De overheid zou het bedrijfsleven meer moeten stimuleren om de vruchten van AI te kunnen plukken. Zonder bijkomende aanmoediging vanuit de overheid blijft de invoering van AI beperkt tot een paar sectoren en laten we grote productiviteitsverbeteringen liggen.

In de ICT-sector, zakelijke dienstverlening en de reclamesector zien we duidelijke voorbeelden van de toepassing van generatieve AI. Zoals het genereren van software, hulp bij het bedenken en uitwerken van campagnes of ondersteuning bij administratieve processen.

In de handel, transport, bouw, zorg en horeca neemt het gebruik van AI echter nauwelijks toe. In alle andere sectoren is de inzet van AI nog steeds heel laag. Dat betekent dat een groot deel van de economie momenteel nauwelijks profiteert van AI.

AI breekt door bij kleinere bedrijven

Een positief aspect is dat we voor het eerst zien dat ook kleine bedrijven veel vaker AI inzetten. Dat komt omdat ze vaker toegang hebben tot standaard AI-software. In bedrijven met tot honderd medewerkers groeide het AI-gebruik gemiddeld met 66 procent. In bedrijven met meer dan honderd medewerkers groeide AI met 35 procent.

Nog veel hinderwissen te overwinnen

Hoewel het AI-gebruik onder bedrijven toeneemt, zijn er nog veel hindernissen te overwinnen. Veelvoorkomende struikelblokken voor bedrijven zijn het op orde krijgen van data, het vinden van gebruiksvoorbeelden die rendabel en schaalbaar zijn en het in huis halen van de juiste expertise.

Samantha Reilly is sectorspecialist TMT-ICT en duurzame energie bij ING Sector Banking.

Meer binnen de rubriek IT, tech en social media