Grote containerschepen varen rond met lading lucht
25 JUN 2020 09:52 |
Euler Hermes
Veel containerschepen varen leeg de wereld rond. Doorvaren is goedkoper dan stilliggen. Dat is het antwoord van de grootste rederijen op het wegvallen van de vraag naar goederen van de afgelopen maanden. “Het is als een buslijn. Ongeacht het aantal passagiers rijdt die bus de vaste route. Zo is het ook met de grootste containerschepen”, zegt Johan Geeroms, Risk Director van Euler Hermes Nederland.
“Een absurd idee; containerschepen zo groot als flatgebouwen, die de wereld rondvaren met een lading lucht. Dat het gebeurt heeft te maken met calculatie. Hoe is de corona-strop zo klein mogelijk te maken? Door vanuit Europa met lege containers naar Azië te varen, kun je ze aan die kant weer vol laden. China is de fabriek van de wereld. Daar komt de goederenstroom weer aardig op gang.”
Half miljoen euro
Volgens Geeroms kiezen de rederijen de goedkoopste routes. “Het kost gauw een half miljoen euro om met een groot containerschip via het Suez-kanaal te varen. Dat kan goedkoper door helemaal om Afrika heen te varen. Dat gebeurt dus nu. Dat duurt veel langer, maar de tijdsfactor weegt momenteel veel minder zwaar. Klanten hebben minder haast. Niemand zit te wachten op een overvol magazijn. Tel daarbij op dat de olieprijs extreem laag staat.”
Door de coronacrisis is de wereldwijde goederenstroom ontwricht geraakt. “Volle containers bleven in Chinese fabrieken of havens staan waardoor er een tekort is ontstaan aan lege containers. Vandaar dat containerschepen compleet leeg die kant uitgaan. Er zijn altijd wel lege containers aan boord, maar de situatie van nu slaat alles. Ik weet dat er uit de haven van Antwerpen dit voorjaar 30 procent meer lege containers vertrokken.”
50.000 containers
De wereldwijde containervaart is nagenoeg volledig in handen van een paar grote partijen. Er heeft enorme schaalvergroting plaatsgevonden. “Er zijn nu schepen die 25.000 containers vervoeren. Technisch schijnt het mogelijk te zijn om schepen te bouwen voor 50.000 containers. Dat gaat dan ook gebeuren. Tegelijkertijd is de prijs voor het verschepen drastisch gedaald de afgelopen jaren. Er vindt nu een stabilisatie plaats zo rond 750 tot 1000 euro per container. Alles draait om efficiency. Capaciteitsmanagement gaat extreem ver. En blijkbaar is het goedkoper om door te varen met lege containers dan een schip aan de kant te leggen”, aldus Geeroms.
Volgens Geeroms is het maar de vraag of de containervaart in de toekomst op deze voet verder kan. “Steeds meer mensen zetten vraagtekens bij de huidige globalisering. Mensen zien de gevaren in van een eenzijdige afhankelijkheid van productie in slechts één land. Dichter bij huis inkopen lijkt het alternatief, maar het is ook duurder. De OESO waarschuwt hier ook voor: aan het terugdraaien van de mondiale ‘waardeketens’ hangt een flink prijskaartje. Zo lang we daar niet uit zijn, blijven er op de wereldzeeën lege containerschepen rondvaren.
Euler Hermes is wereldleider op het gebied van kredietverzekeringen en erkend specialist op het gebied van garanties, incasso, gestructureerd handelskrediet en politiek risico. Ons uitgebreide informatienetwerk analyseert dagelijkse veranderingen in de solvabiliteit van bedrijven, die 92% van het wereldwijde BBP vertegenwoordigen. We geven bedrijven het vertrouwen om te handelen en betaald te worden. Wij vergoeden jouw bedrijf in het geval van een dubieuze debiteur, maar belangrijker nog, we helpen je in de eerste plaats bij het voorkomen van dubieuze debiteuren. Wanneer we kredietverzekeringen of andere financiële oplossingen aanbieden, is onze prioriteit om jou te beschermen. Maar wanneer het onverwachte zich voordoet, betekent onze AA rating dat we de middelen hebben, ondersteund door Allianz, om een vergoeding te bieden om jouw bedrijf te ondersteunen. Het hoofdkantoor is gevestigd in Parijs en Euler Hermes is aanwezig in meer dan 50 landen met 5.800 medewerkers. In 2019 bedroeg onze geconsolideerde omzet € 2,9 miljard en de verzekerde wereldwijde zakelijke transacties vertegenwoordigden € 950 miljard aan exposure.
Euler Hermes, onderdeel van Allianz, heeft een AA rating van Standard & Poor’s.
Meer informatie: www.eulerhermes.nl
Contact
Euler Hermes Nederland
Sabine Weppner
tel. +31 (0)73 688 96 65 / 0622991373
sabine.weppner@eulerhermes.com
Social
Volg ons op Twitter
Volg ons op Linkedin
Volg ons op YouTube
We predict trade and credit risk today, so companies can have confidence in tomorrow
________________________________________
Cautionary note regarding forward-looking statements: The statements contained herein may include prospects, statements of future expectations and other forward-looking statements that are based on management's current views and assumptions and involve known and unknown risks and uncertainties. Actual results, performance or events may differ materially from those expressed or implied in such forward-looking statements. Such deviations may arise due to, without limitation, (i) changes of the general economic conditions and competitive situation, particularly in the Allianz Group's core business and core markets, (ii) performance of financial markets (particularly market volatility, liquidity and credit events), (iii) frequency and severity of insured loss events, including from natural catastrophes, and the development of loss expenses, (iv) mortality and morbidity levels and trends, (v) persistency levels, (vi) particularly in the banking business, the extent of credit defaults, (vii) interest rate levels, (viii) currency exchange rates including the euro/US-dollar exchange rate, (ix) changes in laws and regulations, including tax regulations, (x) the impact of acquisitions, including related integration issues, and reorganization measures, and (xi) general competitive factors, in each case on a local, regional, national and/or global basis. Many of these factors may be more likely to occur, or more pronounced, as a result of terrorist activities and their consequences.