Dit is een expertquote van Dirk Mulder, ING, in het kader van ANP Expert Support. U kunt dit bericht, of delen hiervan gebruiken op uw kanalen. Aanleiding: Alle beroepsgroepen kampen nu met personeelstekort
In het tweede kwartaal is de krapte op de arbeidsmarkt zo hard opgelopen dat alle beroepsgroepen een tekort aan personeel hebben, zo meldt het UWV. Het aantal vacatures groeide met 44 procent. Naast dat er meer vacatures waren, zijn er minder mensen om ze in te vullen. Al met al was de arbeidskrapte in het tweede kwartaal twee keer zo groot als een jaar eerder.
Zo zijn retailers steeds vaker genoodzaakt ingrijpende maatregelen te nemen vanwege het tekort aan personeel. Openingstijden worden versoberd, koopavonden zijn (tijdelijk) afgeschaft en filialen sluiten noodgedwongen voor halve of hele dagen de deuren.
Inmiddels ziet 41,2 procent van de ondernemers in de retail in het derde kwartaal van 2022 het tekort aan arbeidskrachten als grootste belemmering (bron: Conjunctuur enquête CBS, augustus 2022). Het personeelstekort zorgt bij retailers voor grote problemen om de winkels open te houden.
Het huidige imago van de sector bemoeilijkt het aantrekken van nieuw personeel. Werken in de Retail wordt doorgaans niet erg aantrekkelijk bevonden. Dit vanwege de onregelmatige werkuren, lagere salarissen, weinig doorgroeimogelijkheden en een hoog verloop. Retailers zullen daarop in moeten spelen door beter aansluiting te zoeken bij de wensen van personeel met betrekking tot de werk-/privébalans.
Maar het is niet alleen het gebrek aan personeel dat voor problemen zorgt. Ook de kosten die voortdurend oplopen brengen uitdagingen met zich mee. Bijvoorbeeld het kabinetsplan om het minimumloon met 10 procent te verhogen. Ook de huren en de kosten voor energie, transport en verpakkingsmaterialen gaan omhoog. Retailers kunnen de gestegen kosten niet gemakkelijk aan hun klanten doorberekenen. Consumenten hebben momenteel namelijk te maken met druk op hun besteedbaar inkomen en zullen prijsverhogingen daardoor niet kunnen of willen accepteren.
De retailsector zal de komende tijd hard moeten werken aan haar imago om nieuw personeel aan te kunnen trekken en huidig personeel te behouden. Het aantrekken van jongeren kan bijvoorbeeld door met (jonge) influencers te werken via sociale media als Instagram en TikTok. Het is een actuele manier om met name deze generatie aan te spreken en jonge mensen krijgen op die manier de leuke kanten van werken in de Retail te zien.
Het aantrekken van nieuw personeel is dringend nodig, want alleen met voldoende personeel kan de juiste service aan klanten worden blijven aangeboden.
Dirk Mulder, ING Sector Banker, ING