'Alleen bewustwordingstrainingen in bedrijven werken niet tegen discriminatie'

02 MRT 2021 15:28 | ANP Expert Support

Dit is een expertquote van Hanneke Felten, Movisie, in het kader van ANP Expert Support. U kunt dit bericht, of delen hiervan, gebruiken op uw kanalen. Aanleiding: Amazon in VS aangeklaagd wegens vermeende discriminatie | ANP

Webwinkelbedrijf Amazon is in de Verenigde Staten aangeklaagd wegens vermeende discriminatie. Het bedrijf zou zwarte medewerkers en vrouwen minder vaak aannemen voor hogere functies in het bedrijf. Of de rechter meegaat in de aanklacht moet de toekomst uitwijzen. 

‘Deze wereldwijd opererende onderneming zal, net als veel andere vast een beleid hebben om discriminatie tegen te gaan’, zegt Hanneke Felten, discriminatie-onderzoeker bij Movisie. ‘Het probleem is echter dat lang niet al het beleid dat bedrijven inzetten effectief is. Mogelijk is dat ook het geval bij Amazon. Belangrijk is om te beginnen met het stellen van een duidelijke sociale norm: maak expliciet waarom een divers samengesteld personeelsbestand, ook in de top van je bedrijf, belangrijk is voor de organisatie. En zorg van meet af aan voor commitment van de top van de organisatie voor discriminatiebestrijding.’ 

Verder van huis 

Veel bedrijven slaan die stap over en organiseren ‘bewustwordingstrainingen’ om discriminatie tegen te gaan, stelt Felten. ‘Dat soort trainingen werken echter alleen als er veel meer beleid en maatregelen zijn om discriminatie tegen te gaan. En de trainingen hebben alleen effect als medewerkers gemotiveerd zijn om deel te nemen. Een verplichting om naar zo’n cursus te gaan helpt daarom niet: het maakt de kans juist groter dat de weerstand bij de werknemers alleen maar groeit. Het gevolg: dan ben je nog verder van huis als bedrijf.’ 

Doe wat werkt 

Felten: ‘En zo zijn er meer tips die voortkomen uit wetenschappelijke kennis. Eigenlijk weten we uit wetenschappelijke onderzoek al aardig wat werkt en wat niet om discriminatie op de werkvloer te bestrijden maar we zien dus nog nauwelijks terug in de praktijk. Veel bedrijven hebben wel een diversiteitsbeleid maar doen dit op basis van wat hen zelf goed lijkt en slaan ook vaak de plank mis. 

Je als bedrijf dus baseren op wetenschappelijke kennis over wat werkt is cruciaal bij een complex thema als discriminatie bestrijden. En natuurlijk de werknemers uit groepen die die zelf gediscrimineerd worden, betrekken bij het maken van beleid. Zij hebben immers kennis en ervaring die essentieel is voor de oplossing.’

Meer binnen de rubriek Sociologie