'Inzet ‘community librarians’ kan helpen bij het oplossen digitaal probleem van overheid'

30 NOV 2021 14:56 | ANP Expert Support

Dit is een expertquote van Mariël van Pelt, Movisie, in het kader van ANP Expert Support. U kunt dit bericht, of delen hiervan gebruiken op uw kanalen. Aanleiding: Meer geld naar hulp bij digitale zaken in bibliotheken | ANP

Het kabinet maakt de komende jaren 18 miljoen euro extra vrij voor hulp die bibliotheken bieden aan mensen die het lastig vinden de overheid via de digitale kanalen te bereiken. De vraag hiernaar is de laatste tijd toegenomen, onder meer door de CoronaCheck-app. Nederland telt naar schatting vier miljoen mensen die slecht overweg kunnen met computers, en daardoor ook niet zo makkelijk de weg weten vinden naar overheidsdiensten die gebruikmaken van DigiD. Voor deze groep zijn bij enkele honderden bibliotheken Informatiepunten Digitale Overheid (IDO's) ingericht.

Ik ben enthousiast over dit plan. Tot nu toe kwam dit probleem vaak op het bord van sociaal werkers terecht, die daar eigenlijk geen tijd voor hebben. We zien steeds meer 'community librarians' aan de slag gaan en dat werkt. In de gemeente Peel en Maas helpt bijvoorbeeld community librarian Matteusz Domagalski veel mensen in de wijk die niet beschikken over digitale vaardigheden. Migranten maar ook veel ouderen kunnen in de bibliotheek binnenlopen met vragen over digitale aanvragen voor uitkeringen of woningen, of belastingformulieren.

Via trainingen voor grote groepen inwoners wil de bibliotheek deze vraag collectief gaan oppakken. In Peel en Maas wonen veel Poolse migranten en Mateusz doet ook vertaalwerk. De bibliotheek heeft twee keer per week een inloopspreekuur, Informatiepunt Maasbree, voor migranten. Dan zijn een professional en een maatschappelijk werker aanwezig die veel vragen overnemen.

Mariël van Pelt, Senior Adviseur, Movisie.

Meer binnen de rubriek Lifestyle en society