Unieke samenwerking MBO Amersfoort en ziekenhuizen voor BBL-opleiding Doktersassistent

14 JAN 2025 08:45 | MBO Amersfoort

Studenten van de opleiding Doktersassistent bij MBO Amersfoort, die binnen de beroepsbegeleidende leerweg (BBL) kiezen voor een leerwerkplek in het ziekenhuis, volgen sinds kort hun lessen volledig in ziekenhuizen in de regio. In deze leerweg combineren studenten werken in een erkend leerbedrijf met leren op school, wat hen direct voorbereidt op het beroep. Door een unieke samenwerking met Ziekenhuis Gelderse Vallei, Meander Medisch Centrum, Diakonessenhuis Zeist en Antonius Ziekenhuis Utrecht wordt theorie en praktijk samengebracht in een echte ziekenhuisomgeving. Het initiatief speelt in op de groeiende arbeidsmarktkrapte in de zorg en helpt mee aan het opleiden van meer doktersassistenten, een cruciaal beroep waar veel vraag naar is.

De studenten volgen steeds les in één ziekenhuis gedurende zes weken, waarna zij telkens doorstromen naar een ander ziekenhuis binnen de samenwerking. Op deze manier doen zij ervaring op in diverse werkomgevingen en specialismen.

Van pilot naar succes in meerdere ziekenhuizen

Het initiatief begon als pilot bij Ziekenhuis Gelderse Vallei en is hier als eerste gestart. Studenten krijgen theorielessen en praktijklessen in het ziekenhuis van een vakdocent van MBO Amersfoort en leren onder andere medisch-technische handelingen. Daarnaast volgen ze gastlessen van specialisten uit het ziekenhuis en voeren praktijkopdrachten uit. De positieve reacties leidden tot uitbreiding naar andere ziekenhuizen. Studenten wisselen nu tussen ziekenhuizen om ervaring op te doen in diverse werkomgevingen en specialismen. “Door samen te werken met verschillende ziekenhuizen creëren we een unieke leerervaring,” zegt Yvonne Groot-Padberg, onderwijsmanager Zorg en Welzijn bij MBO Amersfoort.

Integratie van theorie en praktijk

Een vernieuwend element is de integratie van de theorie- en praktijklessen met gastlessen van specialisten in het ziekenhuis. De onderwerpen van de gastlessen sluiten nog beter aan bij de vaktheorie. Denk aan een les over nier- en urinewegen, gevolgd door een gastles van een uroloog. “Studenten zien sneller verbanden en begrijpen het geheel beter,” aldus Sharon ter Beest-Drenth, docent bij MBO Amersfoort.

Het project biedt studenten met een leerwerkcontract in een ziekenhuis de unieke kans om hun wekelijkse lesdag door te brengen in een ander ziekenhuis binnen de samenwerking, in plaats van op school. Deze opzet geeft hen een breder beeld van de mogelijkheden binnen het beroep en helpt hen ontdekken wat zij na hun afstuderen kunnen doen. “Studenten leren niet alleen in een echte ziekenhuisomgeving, maar krijgen ook een kijkje in de keuken van verschillende ziekenhuisinstellingen”, legt Yvonne Groot-Padberg uit.

Positieve reacties van studenten en praktijkopleiders

Studenten en praktijkopleiders reageren enthousiast. “Het is een verrijking van mijn opleiding,” zegt een student. Praktijkopleiders zien de sterke koppeling tussen onderwijs en praktijk als een belangrijke meerwaarde. Ziekenhuis Gelderse Vallei: “Het traject sluit goed aan bij onze ambitie ‘Klaar voor de toekomst’. Flexibel leren, onderzoeken en ontwikkelen in een dynamische en snel veranderende zorgomgeving.”

Deze aanpak onderstreept de kernwaarde ondernemerschap van MBO Amersfoort: “We zijn trots op de docenten die out-of-the-box denken om samen met de ziekenhuizen dit succes mogelijk te maken,” zegt Yvonne. “Deze samenwerking met de ziekenhuizen maakt ons onderwijs uniek en toekomstbestendig.”

Meer binnen de rubriek Onderwijs