Peter Houtzagers
Een man overleed vorig jaar op een camping na een hartstilstand omdat de AED-kast leeg bleek. Tien maanden later deelt zijn vrouw het verhaal met het AD omdat "dit nooit meer mag gebeuren”. Dit verdrietige voorval toont aan dat alleen de aanwezigheid van een AED-kast onvoldoende is. We hebben een fundamenteel andere aanpak nodig, waarin niet het bezit, maar de garantie op een altijd perfect werkend apparaat centraal staat.
Overal in Nederland worden met de beste intenties Automatische Externe Defibrillators (AED's) geplaatst. Dat is een goede ontwikkeling. Maar de verkoop van AED's met alleen een garantie schiet tekort. Het ontbreken van werkende AED's of AED-onderdelen op cruciale plekken leidt tot onnodige sterfgevallen. Bij een hartstilstand telt elke seconde en dan moet een AED direct beschikbaar en functioneel zijn.
Het is daarom belangrijk dat een AED niet alleen aanwezig is, maar ook daadwerkelijk functioneert op het moment dat het nodig is. Stipt en nauwkeurig onderhoud door professionals, bijvoorbeeld middels een abonnement of een onderhoudscontract op locatie, is cruciaal. Regelmatige controles, onderhoud en tijdige vervanging van onderdelen zorgen ervoor dat de apparaten werken op het moment dat ze echt nodig zijn.
Dit is een origineel bericht van Pulse4all
Ga naar alle berichten van deze organisatie.