Aantal taxibedrijven bereikt recordhoogte, vooral toename onder zzp’ers

• Traffic Family

Het aantal taxibedrijven in Nederland is de afgelopen vijf jaar met bijna 29 procent gestegen. Dat blijkt uit cijfers van de Kamer van Koophandel (KVK). Begin 2024 jaar stonden er 14.356 taxibedrijven geregistreerd, tegen 11.148 in 2019 (bron). De toename komt vooral door de sterke groei van het aantal zelfstandige ondernemers zonder personeel.

Vooral de groep zzp’ers binnen de sector kent een forse toename. In 2019 stonden er 7.986 zelfstandig werkende taxichauffeurs ingeschreven bij de KVK. In 2024 is dat aantal opgelopen tot 11.390, een stijging van bijna 43 procent. Volgens branchevereniging Koninklijk Nederlands Vervoer (KNV) zijn deze cijfers vooral te verklaren door het herstel van de vervoersvraag na de coronapandemie.

Herstel na coronamaatregelen

De stijging zette volgens KNV-directeur Carlo Cahn vooral in na het tweede kwartaal van 2022, toen de meeste coronamaatregelen werden opgeheven. "Sindsdien is het aantal ritten door het hele land merkbaar toegenomen," stelt Cahn. Niet alleen de taxi Tiel, maar ook in Amsterdam, Rotterdam en Groningen. "Die groei zie je ook terug in het aantal nieuwe inschrijvingen. De vraag naar vervoer is terug op het niveau van voor de pandemie."

Toch blijft de groei eenzijdig. Bedrijven met personeel laten al jaren een dalende trend zien. Hoewel het aantal werknemers niet in hetzelfde tempo afneemt, in 2022 was zelfs een lichte stijging zichtbaar, blijft het voor veel ondernemers lastig om personeel te vinden. Het tekort aan chauffeurs, dat al vóór corona bestond, is sindsdien alleen maar nijpender geworden.

Regionale groei en rol van platforms

Regionaal valt de grootste toename te zien in Noord-Holland. Die provincie telt in 2024 ruim 7.000 taxibedrijven, een stijging van 32 procent vergeleken met vijf jaar eerder. Procentueel spant Utrecht de kroon met een groei van ruim 40 procent in dezelfde periode.

In grote steden verschuift de markt bovendien van traditionele straattaxi’s naar de zogenaamde bestelmarkt. Volgens KNV heeft dit deels te maken met de opkomst van platforms zoals Uber. Cahn ziet dat beginnende chauffeurs zich vaak eerst bij zo’n platform aansluiten, alvorens zelfstandig de markt te betreden. Of die trend zich structureel zal doorzetten, is op dit moment nog niet onderzocht.

Uber-uitspraak Hoge Raad werpt nieuw licht op zelfstandigheid

De juridische status van platformchauffeurs kwam recent opnieuw in beeld. In februari 2025 oordeelde de Hoge Raad dat Uber-chauffeurs onder de cao Taxivervoer vallen, voor zover deze algemeen verbindend is verklaard. Dat betekent dat Uber verplicht is de arbeidsvoorwaarden uit de cao toe te passen op chauffeurs die zich persoonlijk verbinden tot personenvervoer (bron). De uitspraak kan van invloed zijn op de beoordeling van zelfstandigheid binnen de platformeconomie, en raakt daarmee direct aan het toenemende aantal zzp’ers in de taxisector.

Toekomst blijft onzeker

Ondanks de groeicijfers is er bij de branchevereniging terughoudendheid over de toekomst. Of het aantal nieuwe inschrijvingen de komende jaren op hetzelfde niveau blijft, durft Cahn niet te zeggen. Wel verwacht hij dat structurele problemen zoals vergrijzing onder chauffeurs en aanhoudende personeelskrapte nog jaren een uitdaging zullen vormen.

Ook in andere sectoren is een vergelijkbare ontwikkeling zichtbaar: na corona veert de vraag naar diensten op, maar blijft het vinden van gekwalificeerd personeel achter. De taxisector vormt hierop geen uitzondering.