Het bestaat nog geen jaar, maar nu al heeft het Medisch Advies Bureau in Amsterdam dertig medische specialisten uit het hele land aan zich gebonden als medisch adviseur. Ook hebben zich al meer dan twintig letselschadebureaus en advocatenkantoren gemeld als vaste klant van het bureau, dat belooft binnen tien werkdagen onderbouwde medische adviezen te leveren in letselschadezaken.
“Eigenlijk zijn we ermee begonnen uit ongenoegen over de huidige praktijk”, stelt oprichter Steffy Roos du Maine, ook eigenaar/directeur van letselschadebureau JBL&G. Vanuit dit kantoor, dat in vijf jaar tijd groeide van vijf naar vijftig medewerkers, botsten zij en haar juristen steeds vaker op onnodige hobbels in met name het medische traject van hun zaken.
“De kwaliteit van de medische adviezen was heel wisselend: ze waren vaak onduidelijk tot onbegrijpelijk, en bevatten veel fouten, waaruit bleek dat de medisch adviseur zich niet echt verdiept had in de zaak. Daar kwam bij dat je vaak rustig meer dan twee maanden moest wachten op zo’n advies. In veel gevallen was vaak het slachtoffer zelf weer de pineut.”
Het Medisch Advies Bureau (MAB) wordt geheel gerund door belangenbehartigers uit de letselschadepraktijk en een ervaren medisch adviseur die ook de verzekeraarskant heeft gezien. Du Maine: “Onze service sluit daarom juist heel goed aan bij de wensen en behoeften van belangenbehartigers. Wij weten precies wat ze nodig hebben, en na dit eerste jaar weten we ook dat onze kernwaarden zeer gewaardeerd worden: snel, begrijpelijk, gespecialiseerd, deskundig, objectief en onafhankelijk. Wij werken alleen voor slachtoffers, niet voor verzekeraars. En we maken het daadwerkelijk waar dat onze adviezen er binnen tien werkdagen zijn.”
Daartoe heeft MAB inmiddels dertig artsen en medisch specialisten uit tal van disciplines onder contract: van huisarts tot algemeen chirurg, van cardioloog tot internist, van orthopeed tot psycholoog. Wanneer de tegenpartij de aansprakelijkheid erkent, dienen de kosten die gepaard gaan met het uitbrengen van een medisch advies door diens verzekeraar te worden vergoed.
De gespecialiseerde aanpak, de snelheid en de geleverde kwaliteit van de adviezen bleven niet onopgemerkt in het letselschadewereldje dit jaar. Behalve dat zich steeds meer medische specialisten zelf kwamen melden als adviseur, zodat er nu al dertig op de rol staan, wisten ook letselschadekantoren en andere belangenbehartigers MAB goed te vinden. Al twintig kantoren laten nu vrijwel al hun medische adviezen standaard uitbrengen door MAB. De reacties zijn lovend: ““Ik ben zeer tevreden over de dienstverlening van MAB. Vooral de vlugge levering zorgt uiteindelijk voor een sneller werkproces en het persoonlijk c.q. laagdrempelig contact met MAB en de adviseurs kan ik persoonlijk erg waarderen.”, aldus Arslan & Ersoy Advocaten uit Den Haag. Ook niets dan lof van M Advocatuur uit Rotterdam: “Ons kantoor maakt nu structureel gebruik van de adviesdiensten van MAB. Wij kiezen voor MAB omdat zij bijzonder snel kunnen acteren, flexibel zijn bij de vraagstelling en met name kwalitatief sterke adviezen leveren. Het traject van medische informatie opvragen tot en met het verkrijgen van het advies van MAB is nu aanzienlijk korter. Dit versterkt onze positie richting de wederpartij!”
Foto: Steffy Roos du Maine van MAB
(Foto: Marcel Jurian de Jong)
Dit is een origineel bericht van Medisch Advies Bureau
Ga naar alle berichten van deze organisatie.