Baby zwaargewond door heet water uit hotelkraan

20 SEP 2018 10:43 | Juridisch Bureau Letselschade & Gezondheidsrecht

Een zes maanden oud baby’tje uit een Amerikaans gezin heeft vorige maand tweedegraads brandwonden opgelopen toen er opeens gloeiend heet water uit de kraan in hun Amsterdamse hotel kwam. Het hotel erkende de fout aanvankelijk en betaalde de hotelovernachtingen terug, maar wilde later van aansprakelijkheid niets meer weten. Daarop hebben de Amerikanen letselschadebureau JBL&G ingeschakeld.

Op vakantie in Europa had het gezin uit North-Carolina een kamer geboekt in een hotel aan een van de grachten in Amsterdam. Toen de vrouw haar ene dochter - de helft van een tweeling - in de wasbak wilde wassen, ging het mis. Ze opende de kraan, en daar kwam koud/lauw water uit. Toen ze de kraan verder opendraaide, kwam er opeens bijna kokend heet water uit. In het ziekenhuis en het brandwondencentrum in Amsterdam werden tweedegraads brandwonden geconstateerd.

Aanvankelijk ging de moeder er in haar eerste schrik vanuit dat het ongeluk haar schuld was. Toen het echtpaar de bewuste kraan echter beter bestudeerde, bleek het niet om een eenmalig incident te gaan, maar kwam er na een tijdje steevast opeens loeiheet water uit de kraan. Op een filmpje dat ze ervan hebben gemaakt is dat ook duidelijk te zien aan de stoomvorming.

Een medewerker van het hotel erkende volgens de ouders in eerste instantie dat de kraan een fout mechanisme had en dat het hotel daarvoor verantwoordelijk was. Het gezin kreeg na enige moeite de kosten voor drie nachten verblijf vergoed. Van verdere aansprakelijkheid voor bijvoorbeeld de medische kosten wilde het management daarna echter niets meer weten. De Amerikanen hebben daarom letselschadebureau JBL&G in Amsterdam ingeschakeld om ook die medische kosten en een bedrag aan smartengeld te claimen. Volgens de geschrokken vader is het in de Verenigde Staten onmogelijk en zelfs verboden dat er zo heet water uit hotelkranen komt.

Eigenaresse Steffy Roos du Maine van JBL&G begrijpt niet waarom het hotel opeens moeilijk doet: “Het lijkt ons duidelijk dat het hotel hiervoor aansprakelijk is. Zoiets mag natuurlijk nóóit gebeuren. Waarom dit nu zo lang moet duren is onduidelijk. Ze hoeven echt niet bang te zijn voor Amerikaanse toestanden en torenhoge claims, omdat hier vanzelfsprekend gewoon Nederlands recht van toepassing is.”

Het hotel laat weten dat de zaak bij hun aansprakelijkheidsverzekering is gemeld. Het getroffen gezin is, na het onfortuinlijke verblijf in de hoofdstad, inmiddels weer thuis.

FOTO: De bewuste kraan in het Amsterdamse hotel waar plotseling loeiheet water uitkwam. Foto: JBL&G

Overname van (delen van) dit persbericht is uitdrukkelijk alleen toegestaan als de naam van ons bureau daarbij genoemd wordt: letselschadebureau JBL&G. Bij relevante online media wordt een link zeer op prijs gesteld: https://www.juridischbureauletselschade.nl Voor meer informatie en interviews zijn beschikbaar Steffy Roos du Maine, CEO JBL&G, en Frederik Lieben, COO JBL&G: 020-2149900.

Meer binnen deze rubriek