Zorgt Nederlandse directheid voor langdurig singles? 65% weigert eisen aan te passen

27 OKT 2022 09:52 | Triangle PR

Datingapp signaleert nieuwe datingtrend die passend is bij de Nederlandse nuchterheid: Dutching season

Zondag zet Nederland de klok weer een uur achteruit, waarmee de donkere en koude maanden echt zijn aangebroken. Wereldwijd is dit het moment dat veel singles op zoek gaan naar een partner om lekker tegen aan te kruipen, ook wel ‘cuffing season’ genoemd. Fruitz, een datingapp voor jongvolwassenen, onderzocht het dategedrag van Nederlanders rond deze periode. Dit onderzoek wijst uit dat ruim driekwart van de singles (77%) totaal geen druk voelt om een partner te hebben tijdens de feestdagen en koudere tijd van het jaar. Naar aanleiding van de resultaten doopt Fruitz cuffing season nu om tot ‘Dutching season’, een nuchtere datingstijl waarbij men doet wat hij zelf wil en zich niets aantrekt van wat een ander vindt.

Onderzoek Nederlands dategedrag

In opdracht van Fruitz werd recent onderzoek gedaan onder 500 single Nederlanders naar hun dategedrag tijdens de koudere maanden. Daaruit bleek dat 77% geen druk voelt om een partner te vinden tijdens de wintermaanden. Wanneer zij een potentiële partner tegen komen, neemt 65% alleen genoegen als iemand volledig voldoet aan diens eisen. Met name Gen-Z is standvastig, bijna driekwart van deze generatie weigert hun eisen bij te stellen.

Dutching season is officieel geopend

Deze Hollandse no-nonsense manier van daten tijdens cuffing season is door Fruitz bestempeld als ‘Dutching season’. De Nederlander wordt door buitenlanders vaak gezien als direct, eerlijk en nuchter. De resultaten van het onderzoek reflecteren deze eigenschappen goed. Het gebrek aan sociale of persoonlijke druk om een partner te vinden sluit naadloos aan op de Nederlandse mentaliteit en datingstijl. Dat Nederlanders eerlijk en direct zijn blijkt ook uit het feit dat de respondenten niet liegen over hun relatiestatus; 90% geeft aan altijd eerlijk te zijn tegen een ander over hun relatiestatus, of zij nu toevallig single zijn of niet. Dutching season staat haaks op cuffing season, dat bekend staat om het strikken van een geliefde tijdens de koude maanden, ook al is de liefde geen perfecte match en hoogstwaarschijnlijk kortstondig.

Datingapps zijn populair

Desondanks date de Nederlander graag. De populairste manier om een partner te vinden is via datingapps. 89% van de Nederlandse singles die gebruikmaken van datingapps is het hele jaar door actief. Daarvan gaat iets meer dan een kwart serieuzer op zoek tijdens de koude maanden. Opvallend daaraan is dat vooral Gen-Z aangeeft meer moeite te doen om een partner te vinden in de koudere maanden. Ook is meer dan de helft (59%) van hen op zoek naar een serieuze relatie.

Tanita Mierau, Country Manager Nederland/België/Zwitserland vertelt “De Nederlandse manier van daten sluit ontzettend goed aan bij Fruitz, want onze app draait om openheid en transparantie. Daarom wordt bij ieder gebruikersprofiel aangetoond naar welk soort relatie zij op zoek zijn. Direct en duidelijk, net als de Nederlanders. Onze gebruikers zijn jongvolwassenen en uit het onderzoek blijkt dat vooral zij het hardst op zoek zijn naar een partner. Al maakt het ze dus niet uit in welk seizoen zij zich bevinden en nemen ze geen genoegen met minder (dan hun wensen). Daarom willen we aanmoedigen om de Hollandse mentaliteit ook toe te passen op het gebied van dating. Trek je niets aan van druk van buitenaf en date zoals jij dat wil. We wensen iedereen een fijne Dutching season toe!”

Link naar hi-res beeld: https://www.dropbox.com/s/iow47v0ji48j8lz/Fruitz-01.png?dl=0 OVER FRUITZ Fruitz is opgericht in 2017 door Julian Kabab, Fabrice Bascoulergue, Arnaud Ruols en mede-ontwikkeld door Charles Bail. De app is een van de snelstgroeiende datingapps in Europa. De Franse app moedigt open en eerlijke communicatie over datingverwachtingen aan door middel van vier speelse fruit metaforen - kersen, druiven, watermeloenen en perziken. In februari 2022 werd Fruitz overgenomen door Bumble Inc., het moederbedrijf van onder andere Bumble en Badoo. Het Bumble platform brengt mensen in contact om gezonde relaties op te kunnen bouwen. De app werd opgericht door CEO Whitney Wolfe Herd in 2014 en was een van de eerste datingapps waarbij vrouwen centraal staan. Badoo, gelanceerd in 2006, is een van de pioniers in web- en mobiele dating producten.

Dit is een origineel bericht van Triangle PR

Meer binnen deze rubriek