Speciaal nummer met videoclip “Zonnestralen” gelanceerd tijdens Week tegen Kindermishandeling door Gemeente Groningen.
De publiekscampagne tegen kindermishandeling van Gemeente Groningen, Veilig Thuis Groningen en WIJ Groningen krijgt dit jaar een bijzondere aanvulling. In samenwerking met lokale artiesten Bert Hadders, Small Town Bandits, Danytha, Creative Agency G2K en productiehuis Lake Woozoo produceerden ze het nummer “Zonnestralen”. Het nummer moet het gevoelig en beladen thema Kindermishandeling beter hoor- en bespreekbaar maken.
Zonnestralen
Het nummer Zonnestralen is een samenwerking tussen productiehuis Lake Woozoo en de lokale artiesten Small Town Bandits (Ruben en Selim), Danytha en Bert Hadders. In het nummer wordt de relatie van de verteller met een jeugdvriend/-vriendin beschreven. Waarbij de verteller wel doorhad dat er dingen speelden, maar nooit echt doorvroeg. De verteller ziet dit later in, maar zou willen dat hij op dat moment meer had gedaan. Het nummer is onder anderen te luisteren via Spotify. De bijbehorende videoclip is geproduceerd door Creative Agency G2K i.s.m. Jefta Varwijk en is te zien via de Youtubelink: https://bit.ly/3HqQkJ0
“We pakken zonnestralen en geven je het teken, dat je niet meer hoeft te dwalen en je vrij uit kunt spreken.” (- passage uit Zonnestralen).
Fragment uit de videoclip Zonnestralen
Lancering
Op zaterdag 13 november, het weekend voor de start van de Week tegen Kindermishandeling, is de campagne met het nummer en de videoclip gelanceerd. Dat gebeurde in het jongeren informatiecentrum Jimmy’s. Wethouder Isabella Diks van onder andere Zorg en Veiligheid en Jeugd & Jeugdhulp trapte de lancering af onder aanwezigheid van professionals uit het vak en ervaringsdeskundigen.
Campagne
Ieder jaar rond de nationale Week tegen Kindermishandeling zet Gemeente Groningen zich samen met Veilig Thuis Groningen en WIJ Groningen zich in tegen kindermishandeling. Dit jaar wordt de publiekscampagne “Wat jij kan doen” uitgebreid met de bijzondere productie van lokale artiesten waarin het thema bespreekbaar wordt gemaakt. De nadruk ligt in het nummer op durven doorvragen. In gesprekken met ervaringsdeskundigen Marcel en Liesbeth kwam het belang van doorvragen sterk naar voren: stel vragen als je iets vermoedt, ook als iemand het afhoudt en het niet snel toe durft te laten. Afgelopen coronajaar steeg het aantal adviesvragen, telefoontjes en chats naar Veilig Thuis en de Kindertelefoon. Deze periode heeft laten zien dat spanningen thuis bij iedereen kunnen oplopen. In 2020 gaf 20% van de Nederlandse jongeren tussen de 16 en 24 jaar aan in de voorgaande twaalf maanden slachtoffer te zijn geweest van huiselijk geweld (bron: CBS). Het kan helpen om met iemand te praten of advies te vragen. Het speciaal gemaakte nummer moet mensen prikkelen en aanmoedigen om het gesprek aan te gaan. De behoefte om gezien te worden is altijd aanwezig en een terugkerend thema.
De campagne “Wat jij kan doen” is een samenwerking tussen Gemeente Groningen, Veilig Thuis Groningen, WIJ Groningen, G2K Creative Agency, Lake Woozoo, lokale artiesten en ervaringsdeskundigen. Voor meer informatie over de campagne kunnen geïnteresseerden terecht op www.watjijkandoen.nl.
Dit is een origineel bericht van Kollektiv Media & PR
22 JUN 2022
09 JUN 2022