'Robotaxi komende tien jaar geen alternatief voor traditionele taxi'

27 FEB 2023 15:51 | DEXTR

Dit is een expertquote van Laurens van Remortele, ceo, DEXTR B.V. & Transvision B.V..

U kunt dit bericht, of delen hiervan gebruiken op uw kanalen, met vermelding van de naam van de expert en organisatie. Aanleiding: De taxi van de toekomst heeft geen chauffeur meer nodig | In Beeld - Dagblad van het Noorden

Zoox Inc., een dochteronderneming van Amazon, ontwikkelt autonome voertuigen en testte in Californië hun eerste zelfrijdende voertuig succesvol op de openbare weg. Er is nog niet gesproken over een moment dat de robotaxi in Nederland zal gaan rijden. En ik zie voor de komende 10 jaar weinig kans van slagen van dit concept op de Nederlandse wegen. De passagiers hebben andere behoeften en de infrastructuur van ons land leent zich daar ook (nog) niet voor. Daarnaast is taxichauffeur een beroep. De dienstverlenende, sociale rol van een taxichauffeur is mijns inziens heel belangrijk.

Hoewel we een digitaal ingesteld land zijn, zien we juist dat allerlei tech-initiatieven binnen de taximarkt hebben gezorgd voor een andere behoefte van passagiers. Het gaat niet alleen om een makkelijke taxi-app of verplaatsing van A naar B, maar vooral om transparantie en service. Het persoonlijke aspect van een taxi(chauffeur) is waar passagiers tegenwoordig juist naar op zoek zijn; een praatje, kennis over de regio en support van een kantoor bij bijvoorbeeld vertraging.

Ook kent Nederland enorm veel verkeer en hoewel er steeds meer goede sensoren in voertuigen zitten, voelen veel mensen zich niet per se heel veilig in een zelfrijdende auto. Je geeft de controle immers uit handen en dat vinden veel mensen niet prettig. Een Tesla heeft bijvoorbeeld een zelfrijdende functie, maar het is momenteel zelfs nog verboden om bijvoorbeeld een dutje te doen of op je telefoon te zitten als die functie is geactiveerd. Dat zou voor een robotaxi niet anders moeten zijn. En wie handelt er bijvoorbeeld na een ongeluk? Een chauffeur, een persoon, is dan de veilige haven waar een geautomatiseerd voertuig in ieder geval voorlopig niet tegenop kan.

Meer binnen de rubriek Transport