Mensen drinken minder alcohol dankzij alcoholvrij bier

16 OKT 2024 09:42 | Stichting Dranken Nederland

Uit onderzoek in opdracht van Nederlandse Brouwers blijkt dat de meerderheid van de ondervraagden vindt dat alcoholvrij bier past in een evenwichtige levensstijl. Ongeveer de helft van de 18-plussers geeft aan minder alcohol te drinken vanwege alcoholvrij bier. Het onderzoek neemt de misvatting weg dat drinken van alcoholvrij bier de opmaat is van drinken van bier met alcohol. 1 op 2 (18-39) tot 2 op 3 (40+) begon eerst alcoholisch bier te drinken voordat ze alcoholvrij bier gingen drinken. Ondervraagden in de leeftijd 18 – 39 geven aan dat alcoholvrij bier alcoholmisbruik voorkomt. Dat laatste is precies de reden waarom Nederlandse Brouwers in het kader van het Nationaal Preventieakkoord heeft afgesproken vol in te zetten op het stimuleren van alcoholvrij bier.

De consumptie van alcoholvrij bier is sinds 2010 met meer dan vijfhonderd procent gestegen. In dezelfde periode is alcoholvrij bier breed beschikbaar geworden in de supermarkt en in de horeca, in steeds meer verschillende varianten en smaken. Naar de mening van de brouwers past het drinken van een alcoholvrij bier uitstekend bij een evenwichtige levensstijl waarbij mensen bewust kiezen wanneer ze wel of niet een biertje met of zonder alcohol willen drinken. Om beter inzicht te krijgen in de consumptiegewoontes van alcoholvrij bier en de wijze waarop Nederlandse consumenten aankijken tegen alcoholvrij bier heeft Nederlandse Brouwers aan onderzoeksbureau Conversation Studio gevraagd onderzoek te doen.

Fred Teeven, voorzitter van Nederlandse Brouwers: ‘Op dit moment is 1 op de 15 geconsumeerde biertjes alcoholvrij. De bierbrouwers willen dat in 2030 één op de tien gedronken biertjes alcoholvrij is. Dit doen brouwers door de keuze voor alcoholvrij bier in horeca en supermarkt nog aantrekkelijker te maken met nieuwe varianten en nieuwe smaken. Kijk maar eens naar het enorme aanbod aan alcoholvrije bieren in de schappen van de supermarkten en naar de ruime keus op de menukaart van de horeca. In ons onderzoek geven de ondervraagden aan minder alcohol te nuttigen door het drinken van alcoholvrij bier. Ook denken zij dat alcoholvrij bier alcoholmisbruik voorkomt. Precies de reden waarom de overheid ons bij het opzetten van het Nationaal Preventieakkoord heeft gevraagd het drinken van alcoholvrij bier te stimuleren. En dat hebben we de afgelopen jaren volop gedaan.’

‘Het is dan ook nog steeds onbegrijpelijk dat het vorige kabinet al de inspanningen van brouwers om het drinken van alcoholvrij bier te stimuleren heeft afgestraft door de verbruiksbelasting op alcoholvrij bier met bijna 200% te verhogen. Onze oproep aan de staatssecretaris van Jeugd, Preventie en Sport, Vincent Karremans en de staatssecretaris van Fiscaliteit en Belastingdienst, Folkert Idsinga is om het Engelse systeem te volgen en alcoholvrij bier uit te zonderen van de verbruiksbelasting op frisdrank. Leer van de ervaringen in Engeland en het maakt het nieuwe systeem ook nog eens eenvoudiger.  Als we willen dat mensen minder alcohol drinken dan moeten we het drinken van alcoholvrij stimuleren en niet afstraffen.’

Belangrijkste uitkomsten onderzoek:

·       Alcoholvrij bier past bij een evenwichtige levensstijl. Boven de 18+ vindt een meerderheid (55%) dat alcoholvrij bier past bij een evenwichtige levensstijl. Naarmate de leeftijd toeneemt, wordt alcoholvrij bier gezien als nog beter passend bij een evenwichtige levensstijl.

·       De meerderheid drinkt minder bier met alcohol door alcoholvrij bier. Ongeveer de helft van de 18-plussers geeft aan dat ze minder alcoholisch bier drinken vanwege alcoholvrij bier.

·       Als alcoholvrij bier goedkoper wordt, zal minder vaak bier met alcohol gedronken worden. Bijna 1 op de 2 denkt dat goedkoper alcoholvrij bier leidt tot een vermindering van het drinken van alcoholisch bier.

·       Reclames voor alcoholvrij en alcoholisch bier zijn verschillend. De meerderheid is het er niet mee eens dat advertenties voor alcoholvrij bier hetzelfde worden beschouwd als advertenties voor alcoholisch bier.

·       De meeste mensen beginnen alcoholisch bier te drinken en schakelen dan over op het drinken van alcoholvrij bier. Er is echter een trend dat mensen steeds vaker beginnen met het drinken van alcoholvrij bier. 1 op de 2 (18-39) tot 2 op de 3 (40+) begon eerst alcoholisch bier te drinken voordat ze alcoholvrij bier dronken. Er lijkt een trend te zijn dat mensen steeds vaker beginnen met het drinken van alcoholvrij bier. Waarschijnlijk door de toenemende populariteit van alcoholvrij bier.

·       Naarmate de leeftijd toeneemt, zijn consumenten er minder van overtuigd dat alcoholvrij bier helpt overmatige consumptie van alcoholisch bier te voorkomen. Vooral 18-39-jarigen geloven dat alcoholvrij bier alcoholmisbruik voorkomt. Voor oudere mensen is dit minder het geval, 1 op de 3 denkt dat er geen effect is van het drinken van alcoholisch bier op alcoholmisbruik.

·       Jongvolwassenen beschouwen alcoholvrij bier vaker als een sociale drank. Tussen 38% en 50% van de jongvolwassenen zien alcoholvrij bier als een sociale drank die wordt geconsumeerd in gezelschap van anderen.

·       Alcoholvrij bier wordt op veel verschillende gelegenheden gedronken, vooral bij sociale evenementen, bij uitstapjes en bij mooi weer. Alcoholvrij bier wordt gedronken gedurende de dag, week en weekenden. Veel gelegenheden zijn sociale evenementen zoals bijeenkomsten met vrienden of familie en andere speciale activiteiten, vaak bij warm of mooi weer.

·       Alcoholvrij bier wordt gedronken voor verfrissing, ontspanning en genieten. Functionele redenen om alcoholvrij bier te drinken zijn onder andere de noodzaak om te rijden, dorstlessen en het vermijden van een kater. Emotionele behoeften omvatten verfrissing, ontspanning, gezondheid, genieten en bewust zijn van verantwoordelijkheden.

• Nederlandse Brouwers is de overkoepelende organisatie die de belangen behartigt van 14 in Nederland gevestigde bierbrouwerijen, die samen goed zijn voor ruim 95% van de bierproductie in Nederland. • Conversation Studio is een onderzoeksbureau gevestigd in Amsterdam dat klaar staat om onderzoek uit te voeren in elke markt, snel consumenteninzichten te verkrijgen en bruikbare aanbevelingen te leveren.

Meer binnen de rubriek Voeding, drank en horeca