Mensen met gehoorverlies moeten na een bezoek aan de audicien vaak nog langs een keel-neus-oorarts (KNO) om te voldoen aan medische richtlijnen. Dat proces kan weken of zelfs maanden duren en legt extra druk op de specialistische zorg. Voor veel mensen vormt dit ziekenhuisbezoek ook een drempel om een hoortoestelproef te starten.
Om die drempel en vertraging weg te nemen, kan medische controle nu ook digitaal plaatsvinden: via een telefonisch KNO-consult kan een arts mensen met gehoorklachten op afstand beoordelen. Hierdoor blijft de medische zorgvuldigheid behouden, terwijl artsen mensen sneller kunnen helpen.
De nieuwe werkwijze vermindert de druk op KNO-poliklinieken aanzienlijk, omdat artsen naar schatting 85 procent van de cliënten telefonisch kunnen beoordelen. Dat scheelt veel fysieke afspraken in de kliniek en maakt het traject duurzamer: mensen hoeven niet te reizen en zijn minder afhankelijk van vervoer of mantelzorg.
Deze ontwikkeling kan ertoe bijdragen dat mensen sneller en makkelijker de stap zetten naar gehoorverbetering. Dat is belangrijk want onbehandeld gehoorverlies kan leiden tot sociale isolatie, verminderde cognitieve functies en een verhoogd risico op depressie en dementie. Vroegtijdige behandeling is belangrijk om contact met de omgeving en levenskwaliteit te behouden. Wij pleiten daarom voor jaarlijkse screening van het gehoor voor mensen vanaf 50 jaar.