Schouder aan Schouder tijdens Nationale Herdenking Slavernijverleden

• NiNsee

Op woensdag 1 juli 2026 vindt de 24ste editie van de Nationale Herdenking Slavernijverleden plaats. De organisatie is in handen van NiNsee, het Nationaal instituut Nederlands slavernijverleden en erfenis en het Herdenkingscomité Slavernijverleden. De plechtigheid vindt plaats van 14.00 uur tot 15.30 uur bij het Nationaal Slavernijmonument in het Oosterpark in Amsterdam. Het centrale thema van de ceremonie is Schouder aan Schouder. Minister-president Rob Jetten is een van de sprekers tijdens de herdenking.

Tijdens de herdenkingsceremonie wordt stilgestaan bij de afschaffing van de Nederlandse trans-Atlantische slavernij in Suriname en het Caribisch deel van het Koninkrijk der Nederlanden: Aruba, Bonaire, Curaçao, Saba, Sint-Eustatius en Sint-Maarten. Het is een moment van bezinning en erkenning, waarin zowel het verleden herdacht wordt als vooruitgekeken wordt naar een toekomst waarin gelijkwaardigheid en rechtvaardigheid vooropstaat. Er is vrije toegang tot het veld in het Oosterpark.

Datum: woensdag 1 juli 2026, 14.00-15.30 uur

Locatie: Nationaal Monument Slavernijverleden, Oosterpark te Amsterdam

Uitzending NOS: 13.35-15.30 uur, NPO 1, BVN, 13.50-16.00 uur, NPO Radio 1

“De Nationale Herdenking Slavernijverleden raakt ons allemaal. Met het thema ‘Schouder aan Schouder’ tonen we een gezamenlijke verantwoordelijkheid. Door samen te luisteren en te leren, bouwen we aan een rechtvaardige samenleving.”

Paulo Martina, directeur Herdenkingscomité Slavernijverleden

Centraal thema: Schouder aan Schouder

Het centrale thema van de Nationale Herdenking is dit jaar Schouder aan Schouder. Het geeft aan dat we niet tegenover elkaar willen staan, maar juist naast elkaar. Vooral in een tijd waarin polarisatie wereldwijd drastisch toeneemt. Slavernij werd op 1 juli 1863 officieel afgeschaft in Suriname en het Caribisch deel van het Koninkrijk: Aruba, Bonaire, Curaçao, Saba, Sint-Eustatius en Sint-Maarten. Toch bleven veel vrijgemaakten decennialang beperkt in hun vrijheid en toegang tot land, onderwijs en economische kansen. De sociale en economische ongelijkheid die daaruit voortkwam, werkt tot op de dag van vandaag door. De herdenking biedt ruimte om deze doorwerking te erkennen, om samen te reflecteren en te bouwen aan een gelijkwaardigere toekomst.

Het programma

De herdenking wordt geopend met een plengoffer door Kenneth Vers Babel. Met dit spirituele eerbetoon aan de voorouders wordt hun aanwezigheid en zegen ingeroepen. Hierna volgen vijf sprekers: Dave Ensberg-Kleijkers voorzitter NiNsee die ook spreekt namens het Herdenkingscomité Slavernijverleden. Minister-president Rob Jetten is de volgende spreker, gevolgd door de burgemeester van Amsterdam, Femke Halsema. Namens de Inheemse gemeenschap spreekt vervolgens Dwayne Toemere. De gezagvoerder van Bonaire, John Soliano sluit af. De sprekers worden afgewisseld met culturele intermezzo's: zangeres Manoushka Zeegelaar Breeveld & Gospelkoor The Soulsisters, zanger Kevv en auteur Raoul de Jong.

Hierna vindt er 1 minuut stilte plaats, gevolgd door de kranslegging bij het Nationale Monument Slavernijverleden.

“Deze herdenking biedt erkenning voor een verleden dat doorwerkt in het heden. Door samen stil te staan, te luisteren en te herinneren, ontstaat ruimte voor verbinding en een rechtvaardige, gelijkwaardige toekomst.” Bianca Groen Gallant, directeur NiNsee

Herdenkingen en vieringen in de rest van het land

Door het hele land zijn op 30 juni en 1 juli herdenkingen en vieringen, van Groningen tot Maastricht. Op de website www.herdenkenenvieren.org staat het hele overzicht.

Keti Koti Festival - Emancipation Day op het Museumplein

Aansluitend op de Nationale Herdenking Slavernijverleden vindt op het Museumplein in Amsterdam het jaarlijkse Keti Koti Festival - Emancipation Day plaats. Het gratis festival is van 13.00-23.00 uur. Tijdens de officiële herdenking wordt het festival tijdelijk onderbroken, zodat bezoekers op grote schermen live kunnen meekijken naar de ceremonie. Het festivalprogramma omvat muziekoptredens van Ky-mani Marley, het Nederlands Blazersensemble featuring Denise Jannah en Black Harmony. Daarnaast zijn er spoken word, panelgesprekken en openlucht tentoonstellingen.

NB: Voor zowel de herdenking als de viering wordt sterk aangeraden om met het openbaar vervoer te komen aangezien er nauwelijks parkeergelegenheid is in de omgeving van het Oosterpark en het Museumplein.