Labubu-poppen goed voor 90% van onderschepte namaakspeelgoed aan Britse grens

• Traffic Family

Pop Mart Labubu-figuren vormen dit jaar maar liefst 90 procent van de in het Verenigd Koninkrijk in beslag genomen namaakspeelgoed ter waarde van 3,5 miljoen pond, blijkt uit nieuwe cijfers van het Britse Home Office. Van de in totaal 259.000 namaakartikelen die in 2025 door de Britse autoriteiten zijn onderschept, waren er ongeveer 236.000 vervalste Labubu’s.

De bevindingen sluiten aan bij een bredere trend in Europa. Ook in Nederland werd eerder dit jaar een recordaantal vervalsingen onderschept: 400.000 namaak-Labubu’s werden in beslag genomen door de douane, zo meldde de NOS in een recent artikel. De wereldwijde populariteit van de Labubu figuren gaat daarmee hand in hand met een groeiende markt voor gevaarlijke imitaties.

De Labubu – een fantasiefiguur ontworpen door de in Hongkong geboren kunstenaar Kasing Lung en uitgebracht door speelgoedproducent Pop Mart – werd oorspronkelijk ontwikkeld als verzamelobject voor volwassenen en modeaccessoire. Ondanks de vermelding op de verpakking dat de figuren bedoeld zijn voor personen ouder dan 15 jaar, zijn ze ook onder kinderen bijzonder populair geworden.

Toenemende veiligheidsrisico’s

Uit gegevens van het Britse Intellectual Property Office (IPO) blijkt dat bijna driekwart van de onderschepte namaakproducten niet voldoet aan veiligheidsnormen. Inspecties toonden de aanwezigheid van schadelijke chemicaliën, losse onderdelen en een verhoogd risico op verstikking. Daarnaast meldde bijna de helft van de consumenten die neppe speelgoedartikelen kochten problemen, zoals snel brekende onderdelen, giftige geuren en zelfs ziektegevallen bij kinderen.

“Deze producten hebben alle wettelijke veiligheidscontroles omzeild,” verklaart Helen Barnham, plaatsvervangend directeur van handhaving bij het IPO. “De veiligheid van kinderen moet altijd vooropstaan. Ouders mogen nooit toelaten dat hun kinderen fungeren als tester van potentieel gevaarlijk speelgoed.”

De Britse overheid startte onlangs de campagne Fake Toys, Real Harms, gericht op het vergroten van het bewustzijn rond de risico’s van namaakartikelen. Uit onderzoek blijkt dat zeven op de tien kopers van vervalst speelgoed voornamelijk letten op de prijs, terwijl slechts 27 procent veiligheid als belangrijke aankoopfactor noemt.

Explosieve vraag drijft vervalsingen

De vraag naar Labubu’s is de afgelopen jaren sterk toegenomen. Pop Mart besloot in mei de verkoop in alle 16 Britse winkels tijdelijk stil te leggen na incidenten waarbij klanten met elkaar in conflict raakten. Sindsdien worden de figuren uitsluitend via een online loterijsysteem verkocht. Zeldzame edities worden op wederverkoopplatforms voor honderden euro’s aangeboden, wat de aantrekkingskracht voor vervalsers verder vergroot.

Advies: koop alleen via betrouwbare kanalen

De sterke groei van de markt voor vervalsingen maakt het voor consumenten steeds lastiger om originele Labubu’s te onderscheiden van namaak. Deskundigen adviseren daarom om aankopen te doen bij gespecialiseerde webshops die uitsluitend authentieke producten aanbieden. Dit verkleint het risico dat onveilige artikelen in huishoudens terechtkomen.

Kenmerken van een authentieke Labubu

Originele Labubu-figuren zijn te herkennen aan een matte verpakking met subtiele kleuren en een holografische Pop Mart-sticker. Ze hebben negen driehoekige tanden, een hoogwaardige afwerking, een UV-detecteerbaar merkteken op de rechtervoet en een QR-code die verwijst naar een officiële verificatiepagina. Met de feestdagen in aantocht verwachten douaneautoriteiten en markttoezichthouders een verdere stijging van het aantal vervalste producten. Consumenten wordt aangeraden alert te blijven en enkel aankopen te doen via betrouwbare verkoopkanalen om de veiligheid van kinderen en huishoudens te waarborgen.