Zoveel jongvolwassenen kijken op hun telefoon op de fiets

27 SEP 2018 09:00 | Stichting Teamalert

Zag jij de roze olifant naast de weg? Deze jongeren niet. Zij hadden hun blik namelijk op hun telefoon. TeamAlert maakte jongeren bewust over afleiding op de fiets door een roze olifant naast de weg in het centrum van Utrecht te plaatsen en jongeren aan te spreken over hoe belangrijk aandacht op de weg is. Hiervan werd een video gemaakt die vandaag uitkomt.

TeamAlert spotte vele jongeren die de roze olifant niet zagen. Ze waren bijvoorbeeld hun navigatie aan het bekijken of een ander liedje op hun telefoon aan het uitzoeken.

De video over de roze olifant is tevens het startsein voor de Beat the Streetchallenge. Een maand lang doen scholieren tussen de 12 en 17 jaar door heel het land mee aan de challenge die 1 oktober van start gaat. De scholieren voeren dertien groepsopdrachten uit over het thema afleiding op de fiets, waarin veel van hun creativiteit wordt gevraagd. De foto’s en video’s die de scholieren bij de opdrachten maken zullen zij vervolgens delen op Instagram onder de hashtag #beatthestreetchallenge. Het groepje dat de challenge wint krijgt een heel seizoen lang toegang tot het pretpark Walibi.

De challenge en de video heeft TeamAlert in samenwerking met Samsung gemaakt en sluit aan op  de landelijke MONO-campagne. Het doel is dat iedereen ongestoord onderweg is, zonder afleiding van de telefoon. Op de video worden jongvolwassenen geconfronteerd met het feit dat je essentiële zaken mist wanneer je je op telefoon zit op de fiets. Door de challenge herinnert TeamAlert jongeren een maand lang aan het gewenste gedrag: MONO rijden.

VIDEO: https://www.youtube.com/watch?v=Z4RFalcq9S4&feature=youtu.be

TeamAlert is een jongerenorganisatie die zich bezighoudt met jongeren en risicogedrag. Vanuit die visie richt TeamAlert zich op uiteenlopende relevante maatschappelijke thema’s die jongeren aangaan, zoals verkeersveiligheid, een gezonde leefstijl en slim omgaan met geld.

Meer binnen deze rubriek