Laura Vlaanderen
Na de Amerikaanse luchtaanvallen in het Midden-Oosten in het weekend van 21 juni daalde het consumentenvertrouwen tijdelijk. Toch blijft de behoefte aan vakantie bestaan. Dat blijkt uit de boekingsgegevens van dé VakantieDiscounter.
Direct na de aanvallen was er een scherpe terugval in boekingen naar onder andere Tunesië, Egypte en de Emiraten. Toch herstelde het zoek- en boekgedrag al binnen enkele dagen. Halverwege de week veerde de vraag opvallend snel op.
Dergelijke patronen zijn bij dé VakantieDiscounter bekend uit eerdere situaties waarin tijdelijke onrust invloed had op het reisgedrag. Hoewel consumenten kort reageren op nieuws, worden hun uiteindelijke keuzes meestal bepaald door factoren als zonzekerheid, prijs en aanbod.
Cyprus werd aantrekkelijker door een prijsdaling van 28 procent per persoon per dag na de luchtaanvallen. Opvallend genoeg stegen de prijzen voor Dubai na de aanvallen met 35 procent, zonder negatieve impact op de boekingen. Dit bevestigt de unieke positie van de Emiraten als minder inwisselbare bestemming. Wie een reis naar Spanje heeft geboekt, kan bij onrust uitwijken naar bijvoorbeeld Frankrijk, maar voor de Emiraten is minder makkelijk een vergelijkbaar alternatief te vinden.
Dit is een origineel bericht van dé VakantieDiscounter
Ga naar alle berichten van deze organisatie.