OrangeValley en Service Apotheek winnen prestigieuze DIA in categorie Data

10 JUN 2024 09:10 | OrangeValley

OrangeValley en Service Apotheek zijn trots om aan te kondigen dat zij de Zilveren Dutch Interactive Award (DIA) in de categorie 'Data' hebben gewonnen met hun gezamenlijke case: 'Maak digitale zorg meetbaar’. De feestelijke uitreiking vond plaats in de iconische Beurs van Berlage in Amsterdam. 

De prijs werd toegekend voor het innovatieve project waarbij data-gedreven inzichten werden gebruikt om de online zorg voor medicijngebruikers te verbeteren. Met de inzet van geavanceerde eHealth-oplossingen en real-time data-analyse heeft Service Apotheek de zorgervaring voor (chronisch) medicijngebruikers aanzienlijk kunnen optimaliseren.

APOTHEKER, LIGT MIJN MEDICIJN AL KLAAR?

De case richtte zich op het beter begrijpen van de behoeften en taken van (chronisch) medicijngebruikers om de online services en zorgverlening van Service Apotheek te verbeteren. Centraal staat hierin inzicht in het gebruik van de Service Apotheek-app. Door de inzet van data-gedreven marketing wilden OrangeValley en Service Apotheek de zorgervaring verbeteren en een naadloze integratie van digitale en fysieke apotheekzorg realiseren. De focus lag op het verzamelen van continue en verrijkte data om een 360° beeld van de medicijngebruikers te krijgen. Dit werd bereikt door:

  • Real-time data-analyse: Het continu verzamelen en bijwerken van data met betrekking tot de ‘Voice of the patient’ in BigQuery en Azure dataopslag.

  • Kwantitatief en kwalitatief onderzoek: Naast wat-metrics werden waarom-inzichten verzameld in een Usability Lab om een compleet beeld te vormen van de zorgbeleving.

Thijs Brouwer, Hoofd Pharmacy Value & Digitaal, Service Apotheek

“We wisten al dat we met de Service Apotheek-app een gouden communicatiekanaal in handen hebben tussen de eigen lokale apotheker en de medicijngebruiker. Deze award is een welverdiende blijk van erkenning voor het datalandschap dat we samen met OrangeValley hebben opgezet, waarmee we die waarde ook naar de oppervlakte kunnen halen. Samen positioneren we de apotheker als laagdrempelig zorgverlener en als dé expert op het gebied van medicijnen.”

THE VOICE OF THE PATIENT

Op basis van de verzamelde data en gebruikersfeedback zijn verschillende concrete verbeteringen doorgevoerd:

Statuslabels: Uit de analyses bleek dat niet alle medicijngebruikers de statuslabels voor medicijnbestellingen begrepen. Verschillende nieuwe varianten werden getest en de best presterende werd geïmplementeerd.

Gepersonaliseerde tips: De kwaliteit van de gepersonaliseerde tips in de Service Apotheek-app werd in kaart gebracht en geoptimaliseerd.

Persoonlijk advies-programma: Inzichten in hoe dit online zorgprogramma medicijngebruikers naar de app bracht die deze online service voorheen niet gebruikten. De inzichten werden gebruikt om de app-functionaliteiten verder te verbeteren en aan te laten sluiten op de gebruikers.

De verbeteringen hebben geleid tot een verhoogde tevredenheid en een betere zorgervaring voor medicijngebruikers. Door real-time en verrijkte data-analyse konden product owners, management en apothekers direct inspelen op de behoeften van gebruikers en de zorg continu optimaliseren. In 2024 zal de digitale medicatiebegeleiding verder worden geïntensiveerd. Insteek is dat meer dan 90% van de gebruikers van een nieuw medicijn tips laten ontvangen in de app, waaronder instructievideo’s. Daarnaast wordt het Persoonlijk advies-aanbod uitgebreid met een zorgprogramma voor gebruikers van diabetesmedicijnen.

Rachel van Staalduinen, Strateeg, OrangeValley

“Deze award is een erkenning van onze toewijding aan het verbeteren van de digitale zorgervaring," zegt Rachel van Staalduinen, Strateeg bij OrangeValley. "Door nauw samen te werken met Service Apotheek hebben we een 360° beeld van de behoeften van medicijngebruikers kunnen creëren en hun zorgervaring kunnen verbeteren. Een ontzettend mooie samenwerking waarbij we laten zien hoe we met digitale kennis kunnen bijdragen aan een maatschappelijk verantwoord en belangrijk thema.” 

DATA GEDREVEN PERFORMANCE MARKETING

OrangeValley gebruikt data om de digitale dienstverlening van klanten te verbeteren, met de doelgroep altijd centraal. Door geavanceerde data-analyse verkrijgen we real-time inzichten in gebruikersgedrag en -behoeften. Dit 360° beeld stelt ons in staat om digitale producten en diensten nauwkeurig af te stemmen op de wensen van gebruikers. Onze aanpak omvat zowel kwantitatieve als kwalitatieve data, wat leidt tot een diepgaand begrip van de klantreis. Met deze data-gedreven strategie optimaliseren we de digitale oplossingen van onze klanten, waardoor ze beter kunnen inspelen op de verwachtingen van hun doelgroep en een superieure gebruikerservaring bieden.

OVER DE SERVICE APOTHEEK-APP

Je wilt het gemak van online medicijnen bestellen, maar je wilt bij online services ook kunnen vertrouwen op een deskundig apotheekteam. Zo vertrouwd als jouw Service Apotheek om de hoek. Daarom zit jouw Service Apotheek-team in jouw Service Apotheek-app. Je regelt alles op je gemak online, terwijl het team van je eigen apotheek voor je klaarstaat met belangrijke tips over je medicijnen en om te controleren of alles veilig gebeurt. En heb je nog vragen? Stel ze via een bericht in de Service Apotheek-app. Bellen, mailen of gewoon even binnenlopen in de apotheek kan natuurlijk ook. 

OVER ORANGEVALLEY GROUP

OrangeValley Group is een ambitieuze data driven digital organisatie met een heldere aanpak en focus op groei. De combinatie van toonaangevende bureaus met elk hun eigen specialisme vormt een krachtige en waardevolle samenwerking in het streven naar een full service data driven digital agency. We werken samen vanuit dezelfde visie en aanpak met als focus het verbinden van marketing, data en techniek. Altijd met de eindklant en de customer experience als uitgangspunt. We anticiperen continu op relevante innovaties in de markt en lopen daardoor voorop in ons vakgebied. Hierdoor kunnen opdrachtgevers profiteren van maximaal digitaal resultaat en zijn we voor medewerkers de perfecte plek om door te groeien naar “de beste in ons vakgebied”. Voor meer informatie over OrangeValley en data gedreven performance marketing kunt u terecht op OrangeValley.nl

Voor meer informatie, interviewverzoeken of meer beeldmateriaal kunt u contact opnemen met Anouk Sintniklaas op telefoonnummer: 030-8200200 of via e-mail anouk@orangevalley.nl

Meer binnen de rubriek Pr, marketing, communicatie en sales