Dit is een expertquote van Pieter Van den Broecke, Managing Director Netherlands, Belgium and Germany, Manhattan Associates.
U kunt dit bericht, of delen hiervan gebruiken op uw kanalen, met vermelding van de naam van de expert en organisatie. Aanleiding: Detailhandel zet ruim 11 procent meer om in januari
Uit cijfers van het CBS blijkt dat de detailhandel ruim 11 procent meer heeft omgezet in januari 2023 in vergelijking met het vorige jaar. Tegelijkertijd was de online omzet in januari 10,9 procent lager dan in januari 2022. Deze cijfers tonen aan dat we de rol van de fysieke winkel in het digitale tijdperk niet moeten onderschatten. Om een optimale klantervaring te kunnen bieden, is het essentieel dat retailers hun winkelpersoneel voorzien van de allerlaatste informatie over de status van levering van producten en voorraden voor zowel het online als fysieke kanaal. In de praktijk is hier nog veel winst te behalen.
In de ideale situatie moet een retailer een product te allen tijde kunnen verkopen, ongeacht waar dat product zich in het netwerk bevindt. Zicht hebben op waar producten zich bevinden is cruciaal. Of het nou gaat om producten die zich verplaatsen in de supply chain of om producten die zijn opgeslagen in distributiecentra of het magazijn van een winkel.
Volgens eigen onderzoek van Manhattan Associates verwacht een op de vier consumenten dat winkelmedewerkers op de hoogte zijn van de voorraadbeschikbaarheid, zodat zij hun klanten doeltreffend kunnen bedienen. Maar slechts 3 procent van de retailers gaf aan 100 procent van de tijd een nauwkeurig overzicht te hebben van hun complete voorraad; zowel in de winkel als online.
Nu blijkt dat retailers niet alleen op hun online verkoopkanaal moeten vertrouwen, is het belangrijk dat retailers maatregelen nemen om van hun winkels een strategisch knooppunt te maken voor on- en offline verkoop. Als retailers gebruikmaken van geavanceerde Point-of-Service-technologie heeft het winkelpersoneel realtime inzicht in voorraden en beschikbaarheid van producten, zodat ze een optimale klantervaring kunnen bieden en niet onnodig omzet mislopen door een gebrek aan dit inzicht.
Dit is een origineel bericht van Manhattan Associates